فیلم و سریال

بهترین فیلم های بیتا فرهی را ببینید / ۱۱ فیلم برتر

بیتا فرهی یکی از بازماندگان نسل بازیگری سینمای ایران که ماندگارترین آثار سینما حاصل حضور و ذوق هنری آن‌ها بود در سن ۶۵ سالگی درگذشت. از ویژگی‌های بازیگری فرهی باید به صلابت در صدا و چهره مصمم او اشاره کرد که نشانی از یک بازیگر تمام عیار می‌داد. فرهی کارنامه محدود اما پرافتخاری دارد و با کارگردان‌های بزرگی چون داریوش مهرجویی، بهمن فرمان‌آرا و مسعود کیمیایی همکاری کرده است که نقش‌های ماندگاری را نیز در حافظه تاریخی سینمای ایران ثبت کرده است. از «مهشید» در فیلم «هامون» تا «مجدی خانوم» در فیلم «اعتراض» همگی نشان می‌دهد فرهی بخشی از بهترین نقش‌های زن سینما را بازی کرده است. در ادامه نگاهی‌ می‌اندازیم به ماندگارترین فیلم‌های این بازیگر فقید سینمای ایران.

بهترین فیلم های کارنامه زنده‌یاد بیتا فرهی بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند

فیلم لامینور | داریوش مهرجویی | ۱۳۹۸

  • نام کاراکتر: بیتا

لامینور آخرین ساخته داریوش مهرجویی روایتی از سختی‌های دختری به اسم نادی است که در یک خانواده سنتی امکان تمرین و رشد در عرصه موسیقی را ندارد و با سختگیری‌های پدرش روبرو است. بیتا فرهی در نقش بیتا زنی میانسال است که از نزدیکان نادی است و نادی برای آنکه بتواند ساز بزند یواشکی به خانه بیتا می‌رود.

فیلم خاک آشنا | بهمن فرمان آرا | ۱۳۸۶

  • نام کاراکتر: ژاله

نامدار (رضا کیانیان) نقاش و هنرمندی است که در گریز از هیاهوی مرکز به روستایی در کردستان پناه برده و سال‌ها است به خلق آثار خود مشغول است. ورود خواهرزاده جوان او به نام بابک به محیط روستا در کنار وقایعی که در محیط روستا رخ می‌دهد، باعث تغییری شگرف در زندگی نامدار می‌شود و او را وامی‌دارد که در شیوه زندگی خود بازنگری کند. بیتا فرهی در نقش مادر بابک نقش زنی را بازی می‌کند که زندگی آشفته‌ای دارد و قرار است با شوهر چهارم خودش به دوبی برود و بابک را به نامدار بسپارد.

فیلم خون بازی | رخشان بنی‌اعتماد و محسن عبدالوهاب | ۱۳۸۵

  • نام کاراکتر: سیما

خون بازی یکی از فیلم‌های کم کاراکتر و موفق در حوزه آسیب‌های اجتماعی و مسئله اعتیاد است. فرهی در نقش مادر سارا در خون بازی حضور دارد. سیما زنی است که دخترش به اعتیاد شدیدی دچار است و برای آنکه برای تامین مواد مخدر وارد محیط‌های ناجور نشود با دخترش در مسیر پیدا کردن مواد همراهی می‌کند. سیما با صلابت مادرانه خود سارا را برای ترک اعتیادش راهی یک کمپ ترک اعتیاد می‌کند و نشانه‌های مادرانه‌ها در شخصیت خودش نمایان می‌کند. بازی فرهی در این نقش آنقدر با جزئیات و دقیق است و آنقدر به ارتقای بازی بازیگر مقابلش باران کوثری کمک کرد که جزو بهترین نقش‌های مادرانه در سینمای ایران می‌توان آن را نامید.

فیلم پارک وی | فریدون جیرانی | ۱۳۸۵

  • نام کاراکتر: فلور

پارک وی فریدون جیرانی در ادامه منطقی مسیری است که جیرانی در قرمز آن را آغاز کرد و البته در پارک وی نسخه ضعیف‌تری از آن را ارائه داد. پارک وی ماجرای پسری است که دارای اختلال‌های روانی است که عاشق دختری می‌شود و بعد از ازدواج دختر را آزار و اذیت می‌کند. فرهی در نقش فلور مادر پسر را بازی می‌کند که در جنایت‌ها و رفتارهای جنون آمیز پسرش شریک است.

بیتا فرهی در فیلم پارک وی

فیلم خانه‌ای روی آب | بهمن فرمان آرا | ۱۳۸۰

  • نام کاراکتر: خانوم طالقانی

دکتر رضا سپیدبخت شبی موقع رانندگی فرشته‌ای را زیر می‌گیرد و دستش با لمس انگشتان فرشته زخمی عمیق برمی‌دارد. فردا وقتی او به بیمارستان می‌رود، مسئول بخش به او می‌گوید پسربچه‌ای حافظ قرآن را که بیهوش شده، اشتباهاً به بخش درمانی دکتر (زنان و زایمان) منتقل کرده‌اند. دکتر در بیمارستان با یکی از همکاران قدیمی‌اش که سابقاً میان آن‌ها رابطه و علاقه‌ای بوده برخورد می‌کند. فرهی در نقش خانم طالقانی سوپروایزر بخش زنان بیمارستانی است که دکتر رضا در آنجا کار می‌کند. خانم طالقانی از طبقه الیت جامعه است که نگاه خوبی به مذهب ندارد. او سرطان گرفته و مشغول درمان از طریق شیمی درمانی است. رابطه او و رضا باعث شده است تا او به رضا و محبتش وابسته باشد اما رضا دیگر مرد سابق نیست و سعی می‌کند نگاهش به زندگی را تغییر دهد.

بیتا فرهی و رضا کیانیان در فیلم خانه‌ای روی آب

فیلم اعتراض | مسعود کیمیایی | ۱۳۷۸

  • نام کاراکتر: مجدی خانوم

مجدی یکی از کاراکترهای عجیب و متفاوت در کارنامه گزینه‌کار بیتا فرهی است که جایگاه متفاوتی هم دارد. یک زن جنوب شهری با خصوصیات و رفتارهای مردانه که در بلبشوی رفتارهای مردانه در جنوب شهر سعی می‌کند گلیم خودش را از آب بیرون بکشد. ورود امیرعلی به زندگی او و اتفاقات بعدی باعث می‌شود مجدی دلباخته امیرعلی شود. کاراکتر مجدی با آن گریم سنگین و عجیب در کارنامه فرهی یک موفقیت است اگرچه طول نقش آنقدرها هم زیاد نیست اما در حافظه تصویری مخاطب ماندگار است.

بیتا فرهی در فیلم اعتراض

فیلم زندگی | اصغر هاشمی | ۱۳۷۶

  • نام کاراکتر: ملک

زندگی یکی از فیلم‌های اجتماعی خانوادگی ایرانی در میانه دهه ۷۰ است که باز هم از زوج شکیبایی – فرهی برای سومین بار استفاده می‌کند. فیلم به ماجرای بچه‌دار نشدن زنی به نام ملک می‌پردازد که همسرش با اینکه در مقابل این نقصان زندگی سکوت کرده است اما ملک برای آنکه زیر نگاه سنگین زندگی اجباری نباشد او را ترک می‌کند.

بیتا فرهی در فیلم زندگی

فیلم هتل کارتن | سیروس الوند | ۱۳۷۵

  • نام کاراکتر: هما اخوان

بیتا فرهی در میانه دهه ۷۰ در فیلمی از سیروس الوند بازی کرد که روایتی دراماتیک از دغدغه‌های نسل جوانی است که به واسطه فاصله فکری با پدر و مادرها به بیراهه رفتند. هما اخوان زنی است که در مرکز بازپروری جانبازان جنگ تحمیلی در بیمارستان خاتم‌الانبیا کار می‌کند و همسرش بهرام ادیب سال‌ها است که آن‌ها را ترک کرده و هما و پسرشان سعید را تنها گذاشته است. هما که حالا یک خواستگار پیگیر دارد در روزهایی که پسرش به دلیل مشکلات داخل خانه مدتی است که غیب شده است بهرام به ایران بر می‌گردد و زندگی هما اخوان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. هتل کارتن ملودرامی پر قصه از دهه داستان‌گوی ۷۰ است که این روزها دیگر نشانی از آن در سینمای ایران نیست.

فیلم کیمیا | احمدرضا درویش | ۱۳۷۳

  • نام کاراکتر: شکوه

کیمیا یکی از مهم‌ترین فیلم‌های حوزه دفاع مقدس است که با تم انتظار و اثرات تلخ جنگ بر زندگی مردمان جنوب کشور ساخته شده است. کیمیا روایتی است از تلخی‌های جنگ که بین کودک و پدر جدایی انداخته است و زنی که در قامت یک مادر از جان و دل فرزندش را بزرگ می‌کند. فرهی در نقش دکتر شکوه که کیمیای نوزاد را در کودکی با خود به مشهد برده و در آنجا بزرگ می‌کند و از لحاظ عاطفی به او وابسته شده خیلی خوب توانسته است از پس این نقش بر بیاید. بازی دیدنی او در مقابل حضور متفاوت خسرو شکیبایی برای علاقمندان به سینما که با هامون حسابی کیف کرده بودند یک تجدید دیدار دلنشین به حساب می‌آید.

فیلم بانو | داریوش مهرجویی | ۱۳۷۰

  • نام کاراکتر: مریم بانو

فرهی بعد از بازی در هامون تبدیل به بازیگر محبوب داریوش مهرجویی شد و مهرجویی تصمیم گرفت همان سرگشتگی‌های حمید هامون را حالا در قامت یک زن روایت کند و در واقع مریم بانو نسخه زنانه حمید هامون است. زنی که فارغ از نگاه و طبقه‌ی زیسته خود سعی می‌کند به دنبال نگرش تازه‌ای از زندگی باشد. اگرچه در این مسیر با نامهربانی‌هایی هم روبرو می‌شود. بانو با نقش محوری بیتا فرهی فرصت خوبی بود که بتواند فرهی را به عنوان یک ستاره در دهه ۷۰ تثبیت کند اما توقیف ۷ ساله فیلم اجازه نداد بازی دیدنی او در زمان خوب خودش اکران شود.

نقد فیلم بانو

فیلم هامون | داریوش مهرجویی | ۱۳۶۸

  • نام کاراکتر: مهشید

اولین حضور بیتا فرهی مقابل دوربین سینما با فیلم هامون رقم خورد. بدون شک این یکی از خوش‌شانسی‌های فرهی است که با فیلم و کارگردانی تجربه بازیگری‌اش را آغاز کند که تا نسل‌های بعد به یکی از فیلم‌های کالت سینمادوستان تبدیل شود. مهشید در هامون نماینده یک زن روشنفکر در دنیایی است که زن‌ها را در مقام برابری با مرد نمی‌توانند درک کنند و مهشید در کنار حمید هامون توانست به رویای زن روشنفکر ایرانی رنگ واقعیت ببخشد. حالا با درگذشت فرهی دیگر از خاطره‌سازان هامون کسی در دنیا نیست و همه به دیار باقی رفتند. از خسرو شکیبایی و داریوش مهرجویی تا عزت‌الله انتظامی و امرالله صابری و بیتا فرهی. هامون با رفتن فرهی به برگ مهمی از تاریخ تصویری این سینما تبدیل شد.

منبع: فیلیمو

به این مطلب امتیاز بدهید

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x