رپورتاژ آگهی

کدام بازی ها بیشترین خرج درون برنامه ای را دارند؟

با محبوبیتی که بازی‌ها در چند سال اخیر به دست آورده‌اند، این صنعت نه تنها مرزهای تکنولوژیکی را جابه‌جا کرده، بلکه الگوهای کسب‌وکار و مصرف را نیز دستخوش تحولات عمیقی ساخته است. شرکت‌های توسعه دهنده بازی از طریق خرج درون برنامه‌‌ای (In-App Purchases یا به طور خلاصه IAP)، مدل جدید درآمدزایی را باب کرده‌اند که عمده درآمد این شرکت ها را تأمین می‌کند. ناگفته نماند که در این مدل درآمدزایی، کاربر می‌تواند با خرید آیتم‌های مدنظر خود از طریق IAP، مراحل بازی را با سرعت بیشتری طی کند و یا در برخی از بازی‌ها پس از هر پیروزی، به درآمد برسد. به همین دلیل IAP را می‌توان تیری در نظر گرفت که دو هدف را نشانه می‌گیرد.

در این مطلب، برخی از مهم‌ ترین بازی‌های موبایلی، کنسول و کامپیوتری که بیشترین درآمد را از طریق خرج درون برنامه‌ای به دست می‌آورند، مورد بررسی قرار می‌دهیم. پیش از آن بهتر است با انواع مدل های خرج درون برنامه‌ای نیز آشنا شویم.

انواع مدل های خرج درون برنامه ای

مدل کسب درآمد از طریق خرج درون برنامه‌ای تنها به تهیه چند آیتم ساده محدود نمی‌شود. بلکه روش‌ها و استراتژی‌های مختلفی وجود دارد که می‌تواند با تحت تأثیر قرار دادن بازیکن، او را به خرید هرچه بیشتر تشویق کند. از مهم‌ترین خرج‌های درون برنامه ای عبارت‌اند از:

واحد پول مجازی بازی

یکی از رایج ترین انواع خرج درون برنامه ای که تقریباً در تمام بازی‌ها وجود دارد، فروش پول مجازی است. بازیکنان از این طریق می‌توانند در ازای پول حقیقی که پرداخت می‌کنند جم، سی پی، سکه طلا و یا سایر واحدهای پولی درون برنامه ای را به دست آورند. بسته به نیاز بازیکن و برنامه‌ای که برای پیشرفت خود در سر دارد، این واحدهای پولی خریداری شده صرف تهیه آیتم‌های مختلف، سرعت بخشیدن به فرآیندها و یا باز کردن رویدادهای جدید می‌شود.

اکسسوری و آیتم‌ های ظاهری کاراکتر

کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که هنگام بازی، ظاهر کاراکتر برایش اهمیت نداشته باشد. هرچند تغییرات ظاهری تأثیر چندانی بر روند بازی ندارند، اما بسیاری از بازیکنان با شخصی‌سازی محیط بازی از طریق خرید اسکین های مختلف برای اسلحه، کاراکتر و وسایل نقلیه احساس بهتری پیدا می‌کنند. همین حقیقت باعث شد خلاقیت در شرکت های سازنده جرقه بزند و راه جدیدی برای کسب درآمد از طریق خرج درون برنامه ای برای این شرکت‌ها فراهم شود.

آیتم های افزایش قدرت و توانایی کاراکتر

از ارتقاء تجهیزات گرفته تا حتی کاهش زمان انتظار برای انجام دادن برخی از فعالیت‌ها، همگی جزء آیتم‌هایی هستند که اکثر بازیکنان برای به دست آوردنشان سر و دست می‌شکنند؛ چرا که این آیتم ها سرعت پیشرفت بازیکن را چند برابر می‌کنند. هرچند استراتژی «خرج کن تا برنده شوی» (Pay To Win) به مذاق برخی از بازیکنان خوش نمی‌آید؛ اما در مورد بازی های استراتژیک و دسته جمعی، ‌ این خرج درون برنامه ای منطقی به نظر می‌رسد.

بسته های الحاقی و اشتراک های ماهانه یا سالانه

بتل پس (Battle Pass) و سیزن پس (Season Pass) نیز از مدل‌های رایج دیگری هستند که محتوای فصلی و پاداش‌های تدریجی را در ازای پرداخت اولیه بازیکن در اختیارش قرار می‌دهند. با خرید بتل پس راه برای ورود بازیکنان به مجموعه‌ای از چالش‌ها باز می‌شود؛ چالش‌هایی که با پشت سر گذاشتنشان، می‌توانند به آیتم‌های انحصاری و خاصی برسند. بازیکن با خرید بتل و یا سیزن پس حس پیشرفت و پاداش بیشتری دریافت می‌کند و به این ترتیب رابطه بین کاربر و محیط بازی حفظ می‌شود. دیگر مدل رایج در خرج درون برنامه ای، اشتراک های ماهانه و یا سالانه‌ای است که با تهیه آن‌ها، کاربران می‌توانند بدون وجود تبلیغات بازی کنند و یا قفل استفاده از آیتم‌های ویژه‌ را برای خود بشکنند.

اکنون که با رایج‌ترین مدل های درآمدی شرکت های توسعه دهنده بازی آشنا شدید، به بررسی بازی‌های موبایل، کنسول و کامپیوتری می پردازیم که بیشترین خرج درون برنامه ای را به خود اختصاص داده‌اند.

بازی های موبایل با بیشترین خرج درون برنامه ای

از آنجایی که موبایل بیشتر از کنسول و کامپیوتر در دسترس است، شرکت های بازی سازی بیشترین درآمد خود را از بازی های موبایلی کسب می‌کنند. درحقیقت اکثر بازی های محبوب کنسول، یک نسخه بازی موبایلی هم دارند. تعدادی از موفق ترین بازی های موبایلی که بیشترین خرج درون برنامه ای را به نام خود ثبت کرده‌اند، به شرح زیر هستند:

PUBG Mobile

اگر از علاقه‌مندان به بازی های استراتژیک و گروهی باشید، نام این بازی حداقل یکبار به گوشتان خورده است. پابجی موبایل با گرافیک بالا و گیم‌پلی هیجان‌انگیزی که دارد، عمدتاً درآمد خود را از طریق فروش اسکین‌های لباس، اسلحه، چتر نجات و وسایل نقلیه و همچنین ارائه بتل پس‌های ماهانه که شامل پاداش‌های انحصاری هستند، تأمین می‌کند. البته حضور سلبریتی ها، همکاری با برندهای معروف و همچنین رونمایی از رویدادهای فصلی از عواملی هستند که بازیکنان را به خرج درون برنامه ای و همچنین ارتقا سطحشان ترغیب می‌کند.

Honor of Kings

این بازی که در دسته بازی‌های چندنفره آنلاین در سبک میدان نبرد (MOBA) است، توسط شرکت Tencent توسعه یافته است. خرید اسکین‌ها، ایجاد تغییرات ظاهری کاراکترها و همچنین خرید بتل پس‌های فصلی از جمله مهم‌ ترین و بیشترین خرج درون برنامه ای این بازی هستند. از طرف دیگر به‌روزرسانی‌های منظم و رویدادهای جذاب، حس رقابت را در بازیکنان تقویت و آن‌ها را به شخصی‌سازی کاراکترهایشان تشویق می‌کند.

Clash Royale

کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که نام این بازی محبوب شرکت Supercell به گوشش نخورده باشد. کلش رویال به دلیل ترکیب خلاقانه عناصر دفاع از برج، جمع‌آوری کارت و دوئل‌های استراتژیک، محبوبیت زیادی کسب کرده است. عمده درآمدزایی شرکت سازنده از این بازی موبایلی بر پایه فروش جم (واحد پول بازی) است که کاربرد زیادی جهت باز کردن صندوق ها، خرید آیتم های خاص و یا بالا بردن سرعت فرآیندهای دیگر دارد. این بازی با برگزاری مسابقات و چالش‌های مختلف و همچنین به‌روزرسانی‌های منظم، بازیکنان را وسوسه می‌کند تا برای پیشرفت سریع‌تر در بازی و به دست آوردن کارت‌های قوی‌تر، هزینه کنند.

کارت های بازی کلش رویال

Royal Match

اگر از بازی های پازلی لذت می برید، رویال مچ را می‌توان یکی از پرطرفدارترین بازی ها در این سبک نام برد. برخلاف بازی های دیگر، در این بازی خبری از هیچ تبلیغی نیست که بخواهد تمرکز بازیکن را به هم بریزد. با این حال رویال مچ توانسته نسبت به رقیب دیرینه خود یعنی Candy Crush Saga ، بیشترین درآمد را از خرج درون برنامه ای داشته باشد. موفقیت رویال مچ در جذب درآمدهای میلیاردی عمدتاً از طریق فروش سکه (Coin) به عنوان پول اصلی بازی صورت می‌گیرد. بازیکنان از این سکه‌ها برای خرید حرکات اضافی در مراحل دشوار و تقویت‌کننده‌ها (Boosters) برای غلبه بر چالش‌ها استفاده می‌کنند.

بازی های کنسول و کامپیوتر با بیشترین خرج درون برنامه ای

هرچند بازی‌های کنسول و کامپیوتر معمولاً رایگان نیستند و با پرداخت اولیه عرضه می‌شوند، اما برای دسترسی به امکانات بیشتر در این بازی ها نیاز است دست به پرداخت بزنیم تا سریع تر به سطح دلخواهمان برسیم. بازی هایی که بیشترین درآمد را از طریق خرج درون برنامه ای کسب می‌کنند، عبارت اند از:

Fortnite

این بازی بتل رویال رایگان، انقلاب بزرگی در مدل درآمدزایی با خرج درون برنامه ای ایجاد کرده است. عمده درآمد این بازی از طریق فروش V-Bucks (واحد پول مجازی) حاصل می‌شود که بازیکنان با هزینه کردن برای تهیه آن، دستشان برای خرید اسکین‌ها، رقص‌ها، ایموت‌ ها و بتل پس‌های فصلی باز می‌شود. ناگفته نماند که تأکید بر آیتم‌های ظاهری و همکاری با برندهای معروف و هنرمندان، باعث شده که Fortnite به یکی از پردرآمدترین بازی‌ها در تمام پلتفرم‌ها تبدیل شود.

Call of Duty

علاقه مندان به بازی های اسنایپری، کالاف دیوتی را به امکان ویژه‌اش در ایجاد شخصیت و سلاح‌های منحصربه‌فرد می‌شناسند. این بازی نیز در سال‌های اخیر به شدت بر روی IAP متمرکز شده و درآمد زیادی را از این طریق به دست آورده است. فروش بسته‌های اسکین، بلوپرینت (blueprints) اسلحه ها و بتل پس‌های فصلی، مهم ترین عواملی هستند که بازیکنان را به هزینه کردن برای پیشرفت سریع تر ترغیب می‌کنند.

اکانت کالاف دیوتی موبایل

League of Legends

لیگ آف لجندز از بازی‌های سبک MOBA بسیار محبوب در پلتفرم PC است. این بازی از طریق فروش اسکین‌های شخصیت (Champions) و Ward skins (اسکین‌های آیتم‌های دیدبانی) درآمد هنگفتی کسب می‌کند. برخلاف سایر بازی ها، شرکت توسعه دهنده این بازی (Riot Games) در این بازی از استراتژی «خرج کن تا برنده شوی» دوری کرده است و تنها درآمد خود را از طریق فروش اکسسوری و آیتم‌ های ظاهری کاراکتر به دست می‌آورد.

FIFA

در سری بازی های جذاب و فوتبالی فیفا، FIFA Ultimate Team یکی از بزرگ ترین منابع درآمدزایی برای EA Sports است. بازیکنان می توانند برای آزاد کردن این قابلیت، ابتدا FIFA Points بخرند تا بتوانند پک های کارت را باز کنند. این پک‌ها شامل بازیکنان و آیتم‌هایی هستند که می توانند بازیکن را در ساخت تیم‌ رؤیایی‌اش همراهی کنند. ماهیت رقابتی و هیجان‌انگیز جمع‌آوری کارت‌ها در کنار فضای فوتبالی بازی، درآمدهای هنگفتی را برای EA به ارمغان آورده است.

جمع بندی

بررسی بازی‌هایی که بیشترین خرج درون برنامه ای را دارند، نشان می‌دهد که توسعه دهندگان بازی از استراتژی‌های متنوعی برای ترغیب کاربر به خرید بهره می‌جویند. از رویدادهای زمان‌دار و بسته‌های تخفیفی گرفته تا آیتم‌های تزیینی و گیم‌پلی اعتیادآور نمونه‌هایی از این استراتژی های موفق هستند. البته خرید درون برنامه ای برای همه کشورها نیز به سادگی انجام نمی‌شود و برای تهیه آیتم و یا واحدهای پول مجازی در این کشورها باید از روش غیرمستقیم اقدام کرد. این راستا، پلتفرم‌های معتبری مانند ای گیم این شرایط را برای بازیکنان ایرانی فراهم کرده اند تا از غافله عقب نمانند و بتوانند آیتم ها و یا واحد پول مجازی مدنظر خود را تهیه کنند.

به این مطلب امتیاز بدهید

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 1

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
فهرست