سبک زندگی

بهترین ترفندها برای آبیاری گل ها و گیاهان در مسافرت

آبیاری گیاهان باید به موقع و به نحو احسنت انجام بگیرد اما اگر قصد مسافرت دارید ممکن است این کار به نحو احسنت انجام نگیرد. بنابراین در این مقاله از ماندالا تصمیم داریم روش‌ های آبیاری گیاهان در مسافرت را به شما آموزش دهیم تا به هنگام برگشتن گل‌ های و گیاهان خانه شما علاوه بر زنده ماندن به رشد عادی خود ادامه دهند.

جدیدترین روش‌ های آبیاری گیاهان هنگامی که در سفر به سر می‌ برید

مسافرت و تفریح معمولا برای بسیاری از ما لذت بخش است اما اگر در خانه گیاهان آپارتمانی داریم باید قبل از سفر به فکر آنها نیز باشیم زیرا اگر آنها را به حال خود گذاشته و به سفر برویم به هنگام برگشتن به خانه آنها را پژمرده یا خشک شده خواهیم دید و دیگر نمی‌ توانیم از وجود این موجودات زیبا و شادی بخش بهره‌مند شویم بنابراین در زیر روش‌ هایی برای آبیاری آنها به هنگام سفر را به شما آموزش می‌ دهیم.

استفاده از روش بطری در گلدان

این روش بدین گونه است که سوراخ‌ های ریزی به کمک سوزن با میخ بر روی یک بطری پلاستیکی جا نوشابه یا جا آب ایجاد می‌ کنیم سپس خاک موجود در گلدان را حفر کرده و بطری سوراخ شده پر از آب، را درون آن قرار می‌ دهیم تا آب به صورت قطره قطره در مدتی که شما در مسافرت هستید به خاک گلدان داده شود.

نکته‌ای که در ارتباط با روش بطری در گلدان باید به آن توجه کنید این است که قبل از قرار دادن بطری در خاک گلدان گیاهان یا گل‌ها را به طور کامل از آب سیر کنید تا به محض قرار دادن بطری عذاب آن استفاده نکنند و این آب برای روزهای بعد که شما در سفر هستید مصرف شود.

استفاده از روش فتیله آب از کف

در این روش که می‌ توانید برای آبیاری انواع گیاهان گلدانی از آن استفاده کنید لازم است ریسمان نخی را از سوراخ‌ های زهکشی در قسمت پایین گلدان قرار دهید و را در ظرف عمیق‌ تر و بزرگتری که تا حدودی با آب پر شده بر روی یک آجر یا ظرف بلندتر بگذارید.

نکاتی که در این روش باید مد نظر داشته باشید این است که:

  • این روش بهترین انتخاب برای گیاهانی می‌ باشد که به رطوبت نیاز دارند.
  • برای گیاهانی که مستعد پوسیدگی هستند و یا به خاک شنی یا خشک نیازمندند، نمی‌ توانید از این روش استفاده کنید.
  • از آنجایی که گیاهان بزرگتر به مقدار آب بیشتری نیاز دارند لازم است که اندازه نخ را برای آنها افزایش دهید تا آب کافی به آنها برسد.

روش تراریوم

روش تراریوم یکی از بهترین روش‌ های آبیاری گیاهان به خصوص برای گیاهان گرمسیری و عاشق رطوبت می باشد سپس آن را بر روی گلدان محکم می‌ کنیم سوراخ‌هایی بر روی قسمت بالای پلاستیک ایجاد می‌ کنیم تا گیاهان به راحتی نفس بکشند.

استفاده از روش بطری وارونه

آبیاری گل ها در مسافرت

اگر تعداد زیادی بطری در خانه دارید روش بطری وارونه را برای آبیاری گیاهان خود هنگامی که در سفر هستید امتحان کنید برای انجام این کار لازم است که ۴ تا ۵ سوراخ کوچک بر روی بطری ایجاد کنید بعد خاک گلدان را به اندازه کافی ۷ نموده و سپس بطری را به صورت وارونه و تا گردن در آن قرار دهید تا گیاه شما به آرامی توسط بطری آبیاری گردد.

روش فتیلی آب یا آبیاری گلدان با نخ کاموا

برای آبیاری گیاهان با این روش یک کوزه یا شیشه آب را تهیه کرده سپس یک تکه نخ یا کاموا در آن قرار دهید و سمت دیگر آن را روی خاک گیاه بگذارید بدین وسیله آب از کوزه یا شیشه به خاک گیاه رفته و تا زمانی که شما در مسافرت هستید خاک گیاهان شما مرطوب می‌ ماند و پژمرده یا خشک نمی‌ شوند.

نکاتی که در استفاده از نخ کاموا باید به آنها توجه کنید شامل این موارد است:

  • باید قبل از خروج از خانه از کارایی این روش مطمئن شوید زیرا گاهی اوقات نوع نخ انتخابی ما به عنوان فتیله مناسب نیست و آب را انتقال نمی‌ دهد.
  • مسئله دیگری که باید به دام توجه کنید این است که این روش به عنوان بهترین روش انتخابی برای آبیاری گیاهان آپارتمانی می‌ باشد که بدون شاخ و برگ زیاد هستند و نه همه گیاهان و گل ها

استفاده از گلوب یا صندلی آبیاری

گلوب یا صندلی آبیاری دستگاهی بسیار کوچک و زیبا است که عملکرد آن در توضیح آهسته آب برای آبیاری خاک گیاهان است و در استفاده از آن تنها باید به این توجه کنید که  بطری شیشه‌ای مقدار کمی آب را در خود جای می‌ دهد و یک لوله به آن وصل است که باید در خاک گلدان قرار دهید تا در زمان مسافرت گل‌ های  و گیاهان شما را آبیاری کند.

اگر هنگام استفاده از سنبله آبیاری متوجه شدید که آب از آن خارج نمی‌ شود به احتمال زیاد گل یا خاک در نوک آن گیر کرده است بنابراین برای جلوگیری از ایجاد این مسئله لازم است کمی پنبه دور لوله گلوب پیچانده و بعد در خواب قرار دهید.

استفاده از روش آبیاری قطره‌ای با گوش پاک کن

استفاده از روش بطری وارونه

به گزارش ماندالا، استفاده از یک بطری و یک گوش پاک کن از جمله کم هزینه‌ ترین وساده ترین روش آبیاری گیاهان به هنگام مسافرت است که برای استفاده از این روش تنها لازم است در بطری را به اندازه عبور یک گوش پاک کن سوراخ کرده و یک چوب در خاک گلدان قرار دهیم سپس بطری پر از آب را به شکل وارونه به آن بسته به گونه‌ای که ارتفاع آن به اندازه باشد که سر گوش پاک کن به خاک برسد در نتیجه آب به صورت قطره قطره است پنبه گوش پاک کن به خاک می‌ رسد.

آبیاری گیاهان به کمک مالچ

اگر گل ها و گیاهان شما در فضای باز قرار دارند یکی از بهترین روش‌ ها استفاده از مالچ پاشی است و در واقع افزودن یک لایه مالک روی سطح خاک در گلدان تبخیر آب را کاهش داده و رطوبت آن تا زمانی که از سفر به خانه برگردید حفظ می‌ شود.

نکات مهمی که برای مراقبت و آبیاری گل ها بیش از سفر باید به آنها توجه کنید:

قبل از سفر لازم است که برای آبیاری گیاهان و گل‌ های خود به نکات زیر توجه نمایید:

  • اگر احساس کردید که شاخ و برگ گیاهان شما نیاز به هرس دارد یک هفته قبل از سفر این کار را انجام دهید تا آب کمتری مصرف کنند
  • قبل از سفر روش‌ هایی که در بالا ذکر کردیم را حتماً امتحان کنید تا ببینید برای نوع گیاهان و گل‌ های شما کاربرد دارد یا نه
  • اگر فکر می‌ کنید زمان تعویض خاک گیاهان فرا رسیده باشد حداقل یک ماه قبل از سفر این کار را انجام دهید.
  • اگر در خانه کاکتوس و یان ساکولنت دارید نیاز به مراقبت در زمان سفر ندارند و بهتر است آنها را به حال خودشان بگذارید و به سفر بروید.
  • در صورت انتخاب هر یک از روش‌ های ذکر شده لازم است قبل از سفر گیاهان خود را به طور کامل آبیاری کنید.

جمع‌بندی

در این متن چند مورد از بهترین روش‌ های آبیاری گیاهان در سفر را برای شما توضیح دادیم و نکات تکمیلی مرتبط با این روش‌ها را بیان نمودیم.

شما روش بهتری می شناسید؟ با ماندالا در میان بگذارید.

به این مطلب امتیاز بدهید

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x