فیلم و سریال

معرفی 20 فیلم برتر 2024 + تاریخ دقیق انتشار

به گزارش ماندالا مگ؛ در این مقاله به معرفی بهترین فیلم‌های 2024 پرداخته ایم، همان‌ها که بیش از همه انتظار دیدنشان را می‌کشیم؛ آثاری که کنجکاوی بسیاری پیرامون آن‌ها وجود دارد.

فهرست مطلب
  1. معرفی بهترین فیلم‌ های 2024

معرفی بهترین فیلم‌ های 2024

سال ۲۰۲۴ برخلاف سال قبلش، نام‌های بزرگ کمتری در پشت و جلوی دوربین دارد. در سالی که گذشت کارگردان‌های بزرگی چون مارتین اسکورسیزی، وودی آلن، دیوید فینچر، کریستوفر نولان و افراد بسیار دیگری فیلم‌های خود را آماده‌ی نمایش کردند و هنوز منتقدان و تماشاگران به گفتگو درباره‌ی آن‌ها مشغول هستند.

اما در سال ۲۰۲۴ بلاک‌باسترهای بیشتری انتظار ما را می‌کشد و قرار است فیلم‌هایی چون «تلماسه ۲» یا بخش دوم «ماموریت غیرممکن» (Mission: Impossible) زینت‌بخش سالن‌های سینما باشند. احتمالا چند غافلگیری هم این جا و آن جا وجود خواهند داشت که مانند «باربی» (Barbie) در سال ۲۰۲۳ هیچ کس انتظار ظهورشان را ندارد.

۱. ال موئرتو (El Muerto)؛ یکی از بهترین فیلم‌های ۲۰۲۴ می‌تواند اثر دیگری از دنیای مرد عنکبوتی باشد

ال موئرتو (El Muerto)

  • کارگردان: جوناس کوآرون
  • بازیگران: بد بانی
  • محصول: آمریکا
  • تاریخ اکران: ۲۲ دی ۱۴۰۲

یکیچ دیگر از کمیک بوک‌های این روزها پر طرفدار هم قرار است به فیلمی سینمایی تبدیل شود. این بار سونی و مارول به سراغ شخصیتی رفته‌اند که باید آن را اولین ابرقهرمان لاتین‌تبار آن‌ها دانست. این ابرقهرمان قدرت‌هایش را از ماسکی می‌گیرد که به او سینه به سینه به ارث رسیده و ظاهرا اندازه‌ی آن‌ها هم کم نیست و چنان است که می‌تواند با قوی‌ترین ابرقهرمانان جهان مارول برابری کند. بازیگری لاتین‌تبار هم برای بازی در نقش اصلی انتخاب شده است.

دنیای ابرقهرمانی «مرد عنکبوتی» مدام در حال گسترش است و بعد از ساخته شدن آثاری مختلف مانند «ونوم» (Venom) که با واسطه یا بی واسطه به آن دنیا ربط دارند، حال نوبت به شخصیت دیگری است که خود را به این دنیا معرفی کند.

بعضی‌ها منتظرند ببینند این دنیا چقدر قدرت کشش و رشد دارد و برخی معتقدند که نمی‌توان به این دنیا بال داد و مارول از حد خود فراتر رفته است. در هر صورت اکران فیلم «ال موئرتو» که برخی معتقدند یکی از بهترین فیلم های سال 2024 خواهد بود، می تواند به همه این سؤالات پاسخ دهد. هر چند مخاطب علاقه مند به سینمای ابرقهرمانی را راضی خواهد کرد.

۲.  مادام وب از بهترین فیلم‌های 2024

مادام وب

  • کارگردان: اس جی کلارکسون
  • بازیگران: داکوتا جانسون، سیدنی سویینی و اما رابرتز
  • محصول: آمریکا
  • تاریخ اکران: ۲۳ بهمن ۱۴۰۲

باز هم فیلم دیگری از جهان سینمایی «مرد عنکبوتی». اما این بار شخصیت اصلی زنی است که نقش آن را داکوتا جانسون بازی می‌کند. به نظر می رسد که مارول قرار است حال همان فیلم مرد عنکبوتی آشنا را بسازد، با این تفاوت که متاثر از شرایط این روزها قهرمان داستان یک زن است. معلوم نیست عدم حضور پیتر پارکر، قهرمان آشنای این فیلم‌ها تا چه اندازه می‌تواند به ضرر این فیلم‌های تازه تمام شود اما باید تا به همین جا پذیرفت که بهترین فیلم‌های این دنیای در حال گسترش تا کنون از حضور او، حال بازیگرش هر کس که می‌خواهد باشد، بهره برده‌اند.

این موضوع یک دلیل ساده دارد. پیتر پارکر شخصیتی قرضی نیست که هویتش با افراد دیگر گره خورده باشد و بدون آنها دلیل وجودش از بین می رود. در حالی که این شخصیت ها زیر سایه او به تازگی وارد سینما شده اند، تعریف می شوند و معنا و وجود می یابند. در هر صورت، شرکت مارول فکر می کند که می تواند یکی از بهترین فیلم های سال 2024 را به گونه ای بسازد که ربطی به دنیای شخصیت محبوب «مرد عنکبوتی» داشته باشد.

۳. باب مارلی: یک عشق (Bob Marley: One Love)

باب مارلی: یک عشق (Bob Marley: One Love)

  • کارگردان: رینالدو مارکوس گرین
  • بازیگران: کینگزلی بن ادیر، لاشانا لینچ و مایکل گاندولفینی
  • محصول: آمریکا
  • تاریخ اکران: ۲۲ بهمن ۱۴۰۲

همین سال گذشته بود که هالیوود با ساختن فیلم «الویس» (Elvis) از زندگی و کار اسطوره‌ی موسیقی راک اند رول یعنی الویس پریسلی کلی سر و صدا و به پا کرد. نتیجه‌ی نهایی هم حسابی در دنیا درخشید و دیده شد و در فصل جوایز افتخاراتی برای کارگردانش یعنی باز لورمن و بازیگرش یعنی آستین باتلر به ارمغان آورد. حال هالیوودنشینان سری به جنوب کشور خود زده‌اند و از جامائیکا سر درآورده‌اند تا از اسطوره‌ی موسیقی این کشور یعنی باب مارلی بگویند. اما در این جا تفاوت‌هایی وجود دارد که نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت.

زندگی باب مارلی، برخلاف الویس پریسلی، محدود به تلاش برای رسیدن به صدر موسیقی یا روابط او با خانواده اش نیست. او همچنین یک فعال اجتماعی و سیاسی بود و به نوعی رهبر جنبش صلح در کشورش محسوب می شد. بنابراین قطعاً بخش بزرگی از فیلم به فعالیتهای وی در این زمینه اختصاص یافته است. از طرف دیگر، او سبک موسیقی رگی را در جهان معروف کرد و شاید به اندازه الویس پریسلی مشهور نباشد، اما قطعاً به همان اندازه و شاید حتی بیشتر از آن تأثیرگذار است.

از طرف دیگر، به دلیل همین شهرت، کمتر امکان دارد که فیلم در گیشه شکست بخورد یا حداقل به اندازه فیلم های بیوگرافی مشابه موفق نباشد. در هر صورت این فیلم می تواند یکی از بهترین فیلم های سال 2024 برای دوستداران این اسطوره موسیقی باشد.

۴. مصائب مسیح: رستاخیز (The Passion Of The Christ: Resurrection)

مصائب مسیح: رستاخیز (The Passion Of The Christ: Resurrection)

  • کارگردان: مل گیبسون
  • بازیگران: جیم کویزل، مایا مورگنسترن و کریستو ژیکف
  • محصول: آمریکا
  • تاریخ اکران: بهمن ۱۴۰۲

سال ۲۰۰۴ فیلم «مصائب مسیح» به کارگردانی مل گیبسون حسابی در گیشه و بین منتقدان درخشید و حتی تبدیل به یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های سال ۲۰۰۴ شد. در آن زمان کسی گمان نمی‌کرد که بتوان از داستان زندگی یکی از پیامبران آسمانی هم دنباله‌ای بیرون کشید اما باور بفرمایید که از این هالیوودی‌ها هر کاری برمی‌آید و می‌توانند چنین کنند. حال انگار مل گیبسون و سرمایه‌گذارانش بودجه‌ای تهیه کرده‌اند تا فیلم دیگری در ادامه‌ی آن اثر مشهور بسازند و نامش هم «مصائب مسیح: رستاخیز» بگذارند.

در فیلم اول داستان تا مصلوب شدن حضرت عیسی مسیح (ع) پیش رفت. احتمالاً دومی بیشتر به زندگی شاگردانش می‌پردازد و قرار است داستان چند روز اخیر را روایت کند. جیم کیوزل دوباره فراخوانده شده است تا نقش سابق خود را بازی کند و البته بازیگران مشهور دیگری نیز وجود دارند که ویترین فیلم را زیبا می کنند.

در هر صورت از این به بعد باید آن را یکی از بهترین فیلم های سال 2024 دانست که البته کنجکاو است. به خصوص از آنجا که شهرت کارگردان آن ، مل گیبسون ، این سالها لکه دار شده است ، و دیگر در سال 2004 نیست که همه او را فقط یک بازیگر توانمند و یک کارگردان که او نیز مرد ایمان است.

۵. الیو (Elio)؛ بهترین فیلم های 2024

الیو (Elio)؛ بهترین فیلم های 2024

  • کارگردان: آدرین مولینا
  • بازیگران: جوناس کیبریب، آمریکا فررا و برد گرت
  • محصول: آمریکا
  • تاریخ اکران: ۱۱ اسفند ۱۴۰۲

این بیست و هشتمین فیلم بلند کمپانی پیکسار است و داستان آن بر روی پسری 11 ساله تمرکز دارد که به اشتباه به فضا پرواز می کند و به طور تصادفی در سیاره دیگری فرود می آید که موجودات دیگری در آن زندگی می کنند. حالا این پسر 11 ساله ناخواسته سفیر مردم کره زمین در آن سیاره جدید می شود و اتفاقات جالبی برایش می افتد. داستان فیلم بسیار شاداب تر به نظر می رسد و مثل همیشه می تواند نه تنها کودکان خردسال، بلکه بزرگسالان و اعضای خانواده را نیز راضی کند. به ویژه این که کارگردانش آدرین مولینایی است که از او انیمیشن‌های درجه یکی چون «کوکو» (Coco)، «داستان اسباب‌بازی ۴» (Toy Story 4) و «لوکا» (Luca) را به خاطر داریم.

۶. مرد ساده‌لوح (The Fall Guy)؛ رایان گاسلینگ و امیلی بلانت

مرد ساده‌لوح (The Fall Guy)

  • کارگردان: دیوید لیچ
  • بازیگران: رایان گاسلینگ، امیلی بلانت
  • محصول: آمریکا و استرالیا
  • تاریخ اکران: ۱۱ اسفند ۱۴۰۲

این روزها همه برای ساختن آثار اکشن سراغ دیوید لیچ، سازنده‌ی فیلم‌های اکشن و رزمی درجه یکی چون «جان ویک» (John Wick) با بازی کیانو ریوز، «بلوند اتمی» (Atomic Blonde) با بازی شارلیز ترون، «ددپول ۲» (Deadpool 2) با بازی رایان رینولدز یا «هابز و شاو» (Hobbs & Shaw) با بازی کسانی چون دواین جانسون و می‌‌روند. او نشان داده که توانایی زیادی در ساختن فیلم‌های اکشن و رزمی دارد. اما او این بار قرار است فیلمی بسازد که اتفاقا داستانش شباهت‌هایی با داستان زندگی خود او در هالیوود دارد و از همین نظر می‌تواند بهترین کارش لقب بگیرد.

دیوید لیچ کار خود را به عنوان بدلکار آغاز کرد و سپس کارگردانی فیلم های پرهزینه را آغاز کرد. حالا او باید داستانی بر اساس یک برنامه تلویزیونی دهه 1980 درباره بدلکاری بسازد که برنده جایزه می شود و به ماجراجویی می پردازد.

رایان گاسلینگ نیز نقش اصلی فیلم را بازی می کند و ستاره دیگری به نام امیلی بلانت نیز در کنار او حضور دارد. در هر صورت به نظر می رسد «مرد ساده لوح» نه تنها یکی از جذاب ترین فیلم های سال آینده، بلکه یکی از بهترین فیلم های سال 2024 است و علاوه بر این، از ترکیب بندی جذابی در قالب شخصیت های اصلی خود استفاده کرده است. . «مرد ساده لوح» یکی از چندین فیلم جذاب امیلی بلانت در سال آینده است. ما به موقع به دیگران خواهیم رسید.

۷. پاندای کونگ‌فو کار ۴ (Kung Fu Panda 4)؛ یکی از بهترین فیلم‌های ۲۰۲۴ پاندای کونگفوکار است

پاندای کونگ‌فو کار ۴ (Kung Fu Panda 4)

  • کارگردان: مایک میچل
  • بازیگران: جکی چان، جک بلک، داستین هاقفمن و آنجلینا جولی
  • محصول: آمریکا
  • تاریخ اکران: ۱۸ اسفند ۱۴۰۲

بعد از ساخته شدن قسمت اول مجموعه، «پاندای کونگ فو کار» به یک سراشیبی سقوط افتاد و قسمت‌های بعد چندان باب طبع طرفداران از کار درنیامد. باید توجه کرد که این مجموعه از همان اول تمرکز خود را بر جذب افراد کم سن و سال گذاشته و برخلاف بسیاری از فیلم‌های موفق انیمیشن، چندان توان راضی کردن تماشاگر بزرگسال را ندارد. این موضوع هم از داستان‌پردازی فیلم‌ها و پیرنگ‌ها ساده و کودکانه‌ی آن‌ها می‌آید و هم از پرداخت شخصیت‌هایی که فقط برای یک فرد کم و سن و سال جذابیت دارند. بماند که کیفیت کار انیمیشن‌سازان هم در حد و اندازه‌های دیگر رقبا نیست.

اما در ظاهر، همه چیز قرار است تغییر کند. سازندگان «پاندای کونگ فو کار 4» ظاهراً آرزوهای دیگری برای ما دارند و قصد دارند کار انیمیشن خود را بهبود بخشند. با توجه به اینکه اطلاعات زیادی در دسترس نیست و تصاویر خاصی از کارهای این افراد منتشر نشده است، از این پس نمی توان قضاوت عادلانه ای داشت. باید بنشینیم و ببینیم چه چیزی در انتظارمان است و هالیوود این بار با محوریت این پاندای آشغال چه آرزویی برای ما دارد.

۸. یک مکان آرام: روز یک (A Quiet Place: Day One)

یک مکان آرام: روز یک (A Quiet Place: Day One)

  • کارگردان: مایکل سارنوسکی
  • بازیگران: امیلی بلانت، جوزف کویین و الکس ولف
  • محصول: آمریکا
  • تاریخ اکران: ۱۸ اسفند ۱۴۰۲

قسمت اول «یک مکان آرام» اثری با یک قصه‌ی جمع و جور است که به واسطه‌ی داستانش دیالوگ کمی داشت اما پر بود از احساس هیجان و البته تعلیق و ترس. در آن جا فیلم‌ساز موفق شده بود که با توضیحاتی به اندازه و شخصیت‌پردازی‌های جذاب فیلمی معرکه بسازد که ما را حسابی با خودش همراه می‌کند. علاوه بر آن قصه‌ی خلوت و شخصیت‌های معرکه، میزان اکشن فیلم هم به اندازه بود و آن هیولاهای ترسناک و وحشت‌آور حساس به صدا حضوری به قاعده در طول درام داشتند. اما رفته رفته همه چیز عوض شد و در فیلم دوم قاعده به هم ریخت. به نظر می‌رسید که هالیوود از فروش قسمت اول چنان سر خوش شده که تصمیم گرفته ابعاد همه چیز را بزرگتر کند و بودجه‌ی بیشتری به پای سازندگان بریزد.

این افزایش ابعاد بیش از همه خود را در افزایش سکانس‌های اکشن و تاثیرگذارتر نشان داد. با بازگشت سازندگان به روزهای اول یافتن سر هیولاها، تعداد افراد مقابل دوربین افزایش یافت، اما با بزرگتر شدن ابعاد سکانس های اکشن، جذابیت نیز از بین رفت و شخصیت ها از دست رفتند. طراوت و طراوت. کار به جایی رسیده بود که انگار دیگر در حال تماشای یک فیلم ترسناک نیستیم، بلکه یک فیلم اکشن با چندین سکانس ترسناک هستیم. مهمترین نکته این است که نقطه قوت اصلی فیلم اول که بازی با سکوت بود، دیگر حضور خارجی نداشت و این در نهایت به فیلم آسیب زد.

۹. تلماسه: بخش دوم (Dune: Part Two) از بهترین فیلم‌ های 2024

تلماسه: بخش دوم (Dune: Part Two) از بهترین فیلم‌ های 2024 

  • کارگردان: دنی ویلنوو
  • بازیگران: تیموتی شالامه، زندیا، فلورنس پیو و آستین باتلر
  • محصول: آمریکا
  • تاریخ اکران: ۲۵ اسفند ۱۴۰۲

وقتی قسمت اول «تلماسه» تمام شد، مخاطب این احساس را داشت که با فیلمی نیمه‌کاره و سر در گم طرف شده و حسابی رو دست خورده است. دنی ویلنوو و همکارانش با وجود برخورداری از یک تیم عظیم تولید، نتوانستند چیزی بیش از چند سکانس خوش ساخت به مخاطب تقدیم کنند. داستان آن فیلم زمانی تمام می‌شد که انگار تازه قرار است به سراغ سکانس‌های نبرد و درگیری برویم. اما چون این میل نزد تماشاگر ارضا نمی‌شد، این احساس سرخوردگی هم در مخاطب افزایش می‌یافت. حال قرار است با فیلمی طرف شویم که در همان حال و هوا جریان دارد اما این بار مخاطب را دست خالی از سالن سینما بیرون نمی‌فرستد.

زمانی که دنیس ویلنوو برای کار روی این پروژه سنگین تعیین شد، از تهیه کنندگان خواست که به او فرصت دهند تا رمان فرانک هربرت را در قالب دو قسمت اقتباس کند. این موضوع را هم مشروط کردند که فیلم اول در گیشه موفق باشد. خوشبختانه با وجود تمام کاستی ها، فیلم اول این کار را انجام داد و دنیس ویلنوو برای ساخت فیلم دوم چراغ سبز گرفت. حالا او باید نبرد بین خیر و شر را آغاز کند و البته از دانه هایی که در قسمت اول کاشته است به درستی استفاده کند. به خصوص با توجه به لحن و شکل قسمت اول، مخاطب به هیچ وجه پیش پا افتاده از اکشن راضی نیست و انتظارات بالایی دارد.

۱۰. سفید برفی (Snow White)؛ دیزنی یکی از بهترین فیلم‌ های ۲۰۲۴

سفید برفی (Snow White)؛ دیزنی یکی از بهترین فیلم‌ های ۲۰۲۴ 

  • کارگردان: مارک وب
  • بازیگران: ریچل زیگلر، گل گدوت و اندرو برنپ
  • محصول: آمریکا
  • تاریخ اکران: ۲۵ اسفند ۱۴۰۲

این روزها، افراد کمی از بازسازی های دیزنی از انیمیشن های کلاسیک خود راضی هستند. واقعاً در مواردی با فراتر رفتن از هر منطق و قدم گذاشتن در وادی بی منطقی محض دست به کارهای عجیبی زده اند که کمتر کسی آن را باور می کند. مثلا این روزها بحث درباره این نسخه از «سفید برفی» بسیار داغ است. خیلی ها گلایه دارند که سازندگان در قالب شخصیت اصلی درام از بازیگر غیرسفیدپوست یعنی سفید برفی استفاده کرده اند و معتقدند که حرکات برابری طلبانه قرار نیست منطق و حتی نام یک فیلم را زیر پا بگذارد. مسخره کنید در هر صورت هالیوود وجود دارد و آنها کار خود را انجام می دهند و نشان داده اند که موفق هستند.

در سال ۱۹۳۷ فیلم انیمیشنی به نام «سفید برفی و هفت کوتوله» بر پرده افتاد که می‌توان آن را مهم‌ترین انیمیشن تاریخ نامید. چرا که موفقیتش باعث شد که صنعت سینما متوجه پتانسیل انیمیشن‌ها بشود و دست اندرکاران سینما در سرتاسر دنیا بخشی از وقت و سرمایه‌ی خود را به آن‌ها اختصاص دهند. به همین دلیل هم هالیوود هنوز روی آن قصه‌ی پریان گذشته و قدیمی حساب باز کرده تا بتواند پول خوبی به جیب بزند.

۱۱. میکی ۱۷ (Mickey 17)

میکی ۱۷ (Mickey 17)

  • کارگردان: بونگ جون هو
  • بازیگران: رابرت پتینسون، تونی کولت و مارک روفالو
  • محصول: آمریکا
  • تاریخ اکران: ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

بونگ جون هو پس از آن که با فیلم «انگل» توانست جایزه‌ی اسکاری از آن خود کند و حسابی در دنیا معروف شود، کمتر در جایی آفتابی می‌شد و خبری از پروژه‌ی بعدی فیلم‌سازی‌اش نبود. حال خبر می‌رسد که او سراغ رمانی علمی تخیلی به نام «میکی ۷» به قلم ادوارد اشتون رفته و رابرت پتینسون را هم فراخوانده تا در این کار در کنارش باشد و نقش اصلی فیلم را ایفا کند.

داستان فیلم حول کسانی می‌گردد که به این جا و آن جا سفر می‌کنند تا به بشر برای استعمار سیاره‌ی دیگر کمک کنند. این افراد در هر سفر دور و دراز خود ممکن است جان خود را از دست بدهند. اما تکنولوژی وجود دارد که دوباره آن‌ها را با همان خاطرات سابق زنده می‌کند. به نظر می‌رسد که با آن فیلم‌های علمی تخیلی درجه یک و اصیلی روبه‌رو هستیم که به دنبال طرح کردن سوال‌های فلسفی ازلی ابدی است. امیدواریم که هالیوود هم این اجازه را به بونگ جون هو بدهد و بودجه‌ی فیلم و ستاره‌ی بزرگش باعث نشود که آن‌ها بخواهند فقط فیلمی عظیم و با ابعاد غول‌آسا بسازند که نه شوری برمی‌انگیزد و نه بعد از تماشا در ذهن می‌ماند اما در تسخیر گیشه موفق است.

نکته این که کتاب منبع اقتباس، کتاب خوبی است. پتانسیل‌های زیادی در آن وجود دارد که می‌تواند عصای دست بونگ جون هو در مسیر کارش باشد. باید دید او در «میکی ۱۷» که از الان آن را یکی از بهترین‌ فیلم‌های ۲۰۲۴ می‌دانند، تا چه اندازه توانسته از پس روند درست اقتباس برآید و کدام بخش‌ها را نگه داشته و کدام را حذف کرده است.

۱۲. گودزیلا و کونگ: امپراطوری جدید (Godzilla x Kong: The New Empire)

گودزیلا و کونگ

  • کارگردان: اندرو وینگارد
  • بازیگران: دن استیونس، ربکا هال و برایان تایری هنری
  • محصول: آمریکا
  • تاریخ اکران: ۲۵ اسفند ۱۴۰۲

همه‌ی ما با «گودزیلا» و فیلم‌هایش خاطرات زیادی داریم. چه با آن‌ها که در ژاپن ساخته شد و بخش زیادی از خاطرات کودکی و نوجوانی چند نسل را تشکیل داد و چه آن‌ها که در آمریکا ساخته شدند و کم و بیش در شکل‌گیری حال و هوای تازه‌ی حول این موجود نقش داشتند. از آن سو همه‌ی ما با «کینگ کونگ» هم خاطرات زیادی داریم. با آن غول عظیمی که می‌تواند به زنی دل ببازد و عاشقش شود اما طمع انسان او را وا می‌دارد که دست به عصیان و شورش بزند و دنیایی را زیر و رو کند.

در چند سال گذشته، مردم هالیوود تصمیم گرفتند این دو غول عجیب و غریب را در مقابل یکدیگر قرار دهند. نتیجه تبدیل به فیلمی عجیب شد که ارزش یک بار دیدن را هم ندارد. هالیوود به این نکته توجه نکرده است که این دو موجود از دو دنیای متفاوت می آیند و دو خاستگاه کاملا متفاوت دارند. در واقع تنها چیزی که برایشان اهمیت داشت استفاده از خاطرات مخاطبان و پول توجیبی بود.

۱۳. مرد عنکبوتی: فراتر از دنیای عنکبوتی (Spider- Man: Beyond The Spider- Verse)

بهترین فیلم های 2024

  • کارگردان: ژاکیم دس سانتوس، کمپ پاورز و جاستین کی تامسون
  • بازیگران: هیلی استنفیلد، شامیک مور، اسکار آیزاک و نیکلاس کیج
  • محصول: آمریکا
  • تاریخ اکران: ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

بعد از اکران انیمیشن «مرد عنکبوتی: در میان دنیای عنکبوتی» مشخص بود که هالیوود دست از سر این مخلوق خود بر نمی‌دارد و قسمت‌های دیگری هم در راه هستند. تا پیش از این آثار تازه، جهان سینمایی «مرد عنکبوتی» بیش از هر ابرقهرمان دیگری از دنیای مارول پیچیده‌تر می‌نمود. این نوجوان که در اثر یک گزیدگی ساده به ابرقهرمانی یاری‌رسان تبدیل می‌شد، طوری طراحی شده که گرچه پاسخی است در جهت برآورده کردن رویاهای فانتزی نوجوانان، اما از ظرافتی جذاب هم برخوردار است. قهرمان آن داستان‌های حالا قدیمی، کودکی سختی داشته و از عشق کسانی بهره برده که پدر و مادرش نیستند.

همچنین او را نسبت به سایر قهرمانان کوچک و بزرگ مارول برای مخاطب شخصیتی باورپذیرتر می کند و او را به فردی تبدیل می کند که می توان او را لمس کرد و با او همراه شد. در میان ابرقهرمانان دی سی، بتمن موقعیتی مشابه مرد عنکبوتی دارد، با این تفاوت که او تیره تر و تاریک تر از اساس دنیای ابرقهرمانان دی سی است. اما موضوع به این سادگی نیست و کنار آمدن با این موجود جدید آسان نیست.

۱۴. چالشگران (Challengers) از بهترین فیلم های 2024

چالشگران (Challengers)

  • کارگردان: لوکا گوادانینو
  • بازیگران: زندیا، مایک فیست و جاش اکانر
  • محصول: آمریکا
  • تاریخ اکران: ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

فیلم «چالشگران» برخلاف بسیاری از فیلم‌های این فهرست اثری است درام که به رابطه‌ی عاشقانه‌ی سه نفر می‌پردازد. یک مثلث عشقی در مرکز درام قرار دارد و طبعا بسیاری از کلیشه‌های فیلم‌های این چنین پرداخته می‌شود. زندیا بازیگر مطرح این روزهای هالیوود هم نقش اصلی را بر عهده دارد که فیلم را برای علاقه‌مندان نوجوان به اثری جذاب تبدیل می‌کند.

کارگردان فیلم، لوکا گوادانینو، نشان داده است که توانایی زیادی در ترسیم روابط عاشقانه عجیب دارد و می تواند فضای قابل درک و ملموسی به ترس های انسان در این روابط بدهد. این به ما امیدواری می دهد که شاید با فیلم خوبی روبرو باشیم که نه تنها در آمریکا و گیشه بدرخشد، بلکه در فصل جوایز سینمایی هم جایی برای خود پیدا کند و مدام درباره آن صحبت شود. پس شاید «چالشگران» واقعاً یکی از بهترین فیلم های سال 2024 باشد. علاوه بر زندیا، جاش کانر و مایک فیست نیز در فیلم حضور دارند.

۱۵. ددپول 3 از بهترین فیلم‌های 2024

ددپول 3

  • کارگردان: شان لوی
  • بازیگران: رایان رینولدز، لزلی اگامز، مورنا باکارین و هیو جکمن
  • محصول: آمریکا
  • تاریخ اکران: ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲

«ددپول» یکی از جذاب‌ترین مخلوقات دنیای ابرقهرمانی است. اول این که اصلا مناسب مخاطب نوجوان نیست و برای بزرگسالان ساخته شده است و درجه‌بندی سنی آن هم این را نشان می‌دهد. شخصیت اصلی یا همان ددپول هم از آن شخصیت‌های خیرخواه دنیای ابرقهرمانی نیست که فقط به فکر کمک کردن به دیگران است. دوم هم این که فیلم‌ّای «ددپول» حال و هوایی کاملا متفاوت با دیگر فیلم‌های ابرقهرمانی دارند و عنصر کمدی و شوخی چنان در آن‌ها پر رنگ است که اصلا قابل مقایسه با فیلم‌های دیگر این چنین نیست.

از سوی دیگر سازندگان این مجموعه فیلم‌ها این بار به سراغ شخصیت محبوب دیگری هم رفته‌اند؛ ولوورین پس از فیلم «لوگان» (Logan) بازگشته تا در کنار «ددپول» قرار بگیرد و با هم یکی ماجراجویی تازه را آغاز کنند. البته از نام فیلم هم پیدا است که داستان حول شخصیت ددپول می‌گردد و او شخصیت اصلی ماجراها است. پس باید حال و هوای فیلم هم شبیه به آثار قبلی باشد تا مجموعه فیلم‌هایی با محوریت ولوورین.

۱۶. فیوریوسا (Furiosa) اثر اکشن جرج میلر

فیوریوسا

  • کارگردان: جرج میلر
  • بازیگران: آنا تلیور جوی، کریس همسورث و تام برک
  • محصول: آمریکا و استرالیا
  • تاریخ اکران: ۴ خرداد ۱۴۰۳

وقتی «مد مکس: جاده خشم» بر پرده افتاد، کسی توقع نداشت که این فیلم برای همیشه دنیای سینمای اکشن را زیر و زبر کند. جرج میلر توانسته بود کاری کند که همه‌ی دوستداران سینمای اکشن آرزوی آن را دارند؛ یعنی ساختن یک فیلم سراسر اکشن که لحظه‌ای از ریتم خارج نمی‌شود و در عین حال در حین یک تعقیب و گریز نفس‌گیر و فزاینده، به شخصیت‌هایش بال و پر می‌دهد و از آن‌ها موجوداتی جذاب و قابل لمس می‌سازد. این دستاورد باعث شد که بسیاری دست به تقلید بزنند اما هیچ‌گاه کمال حاضر در «مد مکس: جاده خشم» را نداشتند.

از سوی دیگر آن فیلم باشکوه علاوه بر مد مکس، یک شخصیت جذاب دیگر هم داشت؛ زنی به نام فیوریوسا که شارلیز ترون نقشش را بازی می‌کرد و به اندازه‌ی جناب مد مکس مخاطب را کنجکاو خود می‌کرد. ضمن این که این شخصیت خصوصیاتی از خود بروز می‌داد و نشانه‌هایی داشت که خبر از یک گذشته‌ی پر درد می‌داد. حال ظاهرا جناب جرج میلر قرار است سری به همین گذشته بزند و از روزهایی بگوید که فیوریوسا را تبدیل به جنگاوری نترس کرد که در برابر ارباب قد علم می‌کند. او برای رسیدن به این هدف آنا تیلور جوی را فراخوانده تا در کنارش باشد و نقش جوانی‌های این شخصیت را بازی کند. پس طبعا خبری از شارلیز ترون نیست.

۱۷. گارفیلد (Garfield)؛ بازگشت گربه‌ی نارنجی به سینما
گارفیلد

گارفیلد/Garfield

  • کارگردان: مارک دیندال
  • بازیگران: نیکلاس هولت، کریس پرت و ساموئل ال جکسون
  • محصول: آمریکا
  • تاریخ اکران: ۴ خرداد ۱۴۰۳

«گارفیلد» برای نسل قدیمی‌تر مخاطبان سینما گربه‌ی خاطره‌سازی است. آثار مختلفی با محوریت شخصیت این گربه‌ی ملوس ساخته شده و با دوبله‌ی خوب دوبلورهای ایرانی در این جا هم طرفداران زیادی پیدا کرده است. اما مدتی بود که خبری از این موجود دوست داشتنی بر پرده سینما نبود. حال با پیشرفت تکنولوژی دوباره قرار شده که سر و کله‌ی وی پیدا شود و خودی نشان دهد.

پیشرفت تکنولوژی از این منظر در این جا اهمیت دارد که با فیلمی سر و کار داریم که فقط گربه‌اش انیمیشنی است و بقیه‌ی شخصیت‌ها همان مردان و زنان دنیای واقعی هستند. در واقع منطق فانتزی داستان به این گونه‌ای است که مخاطب وجود یک گربه‌ی سخنگو و بازیگوش را می‌پذیرد. حال باید دید که این فیلم تازه می‌تواند مخاطب تازه را هم جذب کند یا این که فقط همان خاطره بازان قدیمی از تماشایش لذت خواهند برد.

رایان رینولدز بعد از گویندگی در انیمیشن «ماریو» (Mario) انگار از این کار خوشش آمده و حال سر از فیلم «گارفیلد» هم در آورده است. ساموئل ال جکسون هم هست تا با گویندگی در نقش پدر گارفیلد بدرخشد. شخصا تصور می‌کنم شنیدن صدای او در این فیلم می‌تواند یکی از دلایلی باشد که «گارفیلد» را به یکی از بهترین فیلم‌های ۲۰۲۴ میلادی تبدیل می‌کند.

۱۸. دوستان خیالی (Imaginary Friends)؛ یک کمدی فانتزی با حضور شخصیت‌های خیالی

دوستان خیالی (Imaginary Friends

  • کارگردان: جان کرازینسکی
  • بازیگران: رایان رینولدز، امیلی بلانت و مت دیمون
  • محصول: آمریکا
  • تاریخ اکران: ۴ خرداد ۱۴۰۳

جان کرازینسکی، رایان رینولدز و امیلی بلانت گرد هم آمده‌اند تا یکی از کنجکاوی‌برانگیزترین فیلم‌های سال را بسازند. در این جا با یکی فیلم کمدی و فانتزی سر و کار داریم که خود جان کرازینسکی نویسنده‌اش است و به ماجراهای دختر جوانی می‌پردازد که با دوستانی خیالی در ارتباط است. اما او یواش یواش یاد می‌گیرد که از این ارتباط به ظاهر جنون‌آمیز و بدون کاربرد، استفاده کند. فیلم قرار است که با نام «IF» اکران شود که در واقع خلاصه شده‌ی همان نام انگلیسی فیلم است و البته معنای تحت‌الفظی «اگر» را هم به ذهن متبادر می‌کند. حال باید دید که سازندگان فیلم از این بازی‌های کلامی چگونه استفاده کرده‌اند و چه معنایی پشت آن نهفته است.

«دوستان خیالی» دیگر فیلم امیلی بلانت است که قرار است در سال ۲۰۲۴ بر پرده بیوفتد. او منتظر سال شلوغی است. البته تا همین جا متوجه شده‌اید که رایان رینولدز هم چنین است و باید سال پر رفت و آمدی داشته باشد. این امید وجود دارد که هر دو کار خود را به درستی انجام داده باشند و این شلوغی‌ها در نتیجه‌ی فیلم‌های آن‌ها تاثیر منفی نگذاشته باشد.

در ضمن کسانی برای صداپیشگی استخدام شده‌اند؛ کسانی چون مت دیمون و استیو کارل. هنوز مشخص نیست که قرار است در کدام قسمت فیلم از صدای آن‌ها استفاده شود اما به نظر می‌رسد که صداپیشگان باید در نقش همان دوستان خیالی ظاهر شوند. همه‌ی این‌ها نه تنها «دوستان خیالی» را به اثری کنجکاوی‌برانگیز بلکه به یکی از بهترین فیلم‌های ۲۰۲۴ تبدیل می‌کند.

۱۹. قلمروی سیاره میمون‌ها (Kingdom Of The Planet Of The Apes) از بهترین فیلم‌ های 2024

قلمروی سیاره میمون‌ها

  • کارگردان: وس بال
  • بازیگران: اوون تیگ، فریا آلن و پیتر مایکون
  • محصول: آمریکا
  • تاریخ اکران: ۴ خرداد ۱۴۰۳

«سیاره میمون‌ها» از دیرباز فیلم محبوبی بوده است. از همان زمان که کسی چون چارلتون هستون در فیلمی چنین حاضر شد تا به امروز که فرنچایزی با همان مضامین ساخته شده و البته دیگر جذاب‌ترین شخصیتش یک انسان نیست. بلکه میمونی است به نام سزار که به خوبی می‌تواند دیگر میمون‌ها را رهبری کند و از هوشی فراحیوانی و حتی فراانسانی برخوردار است. در فیلم‌های قبلی او درگیری‌های با برخی از میمون‌های دیگر بر سر قدرت داشت اما رفته رفته بر همه فائق آمد و توانست شایستگی عنوان رهبری را به دست آورد.

از سوی دیگر درگیری‌های او با آدمیان هم بخشی ثابت از داستان فیلم‌ها بود و به فراخور قصه، سازندگان به نمایش جدال آن‌ها دست می‌زدند. نکته این که رویکرد سازندگان در این فرنچایز جدید هیچ‌گاه مبتنی بر محکوم کردن میمون‌ها و محق بودن انسان‌ها نبوده، بلکه سعی شده که از حضور آن‌ها برای بیان حرف‌های دیگری چون ظلم به اقلیت‌ها یا چنین مضامینی استفاده شود.

در کنار همه‌ی این موارد «قلمروی سیاره میمون‌ها» نوید اتفاقات تازه‌تر و فیلم جذاب‌تری می‌دهد؛ چرا که یک چیز در برخورد با این مجموعه فیلم‌ها تا کنون ثابت شده و آن هم افزایش کیفیت فیلم‌ها در هر شماره‌ی تازه است. موردی نادر که کمتر مجموعه‌ای با آن روبه‌رو می‌شود. پس «قلمروی سیاره میمون‌ها» قطعا می‌تواند یکی از بهترین فیلم‌های ۲۰۲۴ میلادی باشد.

۲۰. بالرین (Ballerina) از بهترین فیلم های 2024

بالرین (Ballerina)

  • کارگردان: لی وایزمن
  • بازیگران: آنا د آرماس، آنجلیکا هیوستن و گابریل بایرن
  • محصول: آمریکا
  • تاریخ اکران: ۱۸ خرداد ۱۴۰۳

آنا د آرماس این روزها مدام در حال درخشش بر پرده‌ی سینما است. حال انگار با محکم شدن جای پایش، در حال برداشتن قدم‌های بزرگتری است و فقط به عنوان یک هنرپیشه‌ی زیبا شناخته نمی‌شود و کارگردان‌ها با شخصیت‌های پیچیده‌تر در فیلم‌های پیچیده‌تر به سراغش می‌روند. همین سال گذشته بود که او در فیلم «بلوند» (Blonde) نقش سختی چون نقش مریلین مونرو را بازی کرد و باعث شد که بسیاری به توانایی‌هایش پی ببرند.

«بالرین» اولین اسپین آف از مجموعه فیلم‌ها و جهان سینمایی «جان ویک» (John Wick) است و قرار است به داستان زن قاتلی بپردازد که توسط همان دار و دسته‌ای که جان ویک به آن تعلق داشت، تمرین دیده و آزموده شده تا می‌تواند آدم بکشد؛ در واقع او جان ویک تازه‌ای است، حتی با همان پس زمینه‌ی داستانی. جزییات زیادی از داستان فیلم در دسترس نیست اما آن چه که مشخص است تغییر رویه‌ی این مجموعه فیلم‌ها و هماهنگ کردن خود با حال و هوای این روزهای هالیوود است.

به این مطلب امتیاز بدهید

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x