خودرو

مقایسه پژو پارس با شاهین؛ کدام را بخریم؟

در جدیدترین مقاله راهنمای خرید ماندالا، مقایسه مفصل سدان های پژو پارس با سایپا شاهین را خواهیم داشت تا بتوانیم به شما در انتخابی درست کمک کنیم.

بازار سدان هایی با قیمت حدود ۵۵۰ میلیون تومان در کشورمان رونق زیادی دارد. در این بخش بازار خودروهای زیادی حضور دارند که اگرچه از تکنولوژی قدیمی و پلتفرم‌های منسوخ استفاده می‌کنند اما به‌هرحال خریداران زیادی حاضر به صرف هزینه سنگین جهت نشستن پشت فرمان آن‌ها هستند. دو نمونه از این خودروها پژو پارس و شاهین نام دارند که در این مطلب می‌خواهیم مقایسه جامعی بین آن‌ها انجام دهیم تا خریداران با چشم بازتر بتوانند خودروی مدنظر خود را انتخاب نمایند.

مقایسه پژو پارس با شاهین

مقایسه پژو پارس با شاهین؛ کدام را بخریم؟

یکی از قدیمی‌ترین خودروهای موجود در بازار پژو پارس است که نسخه‌ای فیس لیفت از ۴۰۵ به شمار می‌رود و از سال ۱۳۷۹ تاکنون در بازار حضور دارد. کم‌کم زمان بازنشستگی این خودرو نیز فرا رسیده اما هنوز هم افراد زیادی خریدار پارس هستند. پارس از نظر طراحی کاملاً قدیمی و خسته‌کننده به نظر می‌رسد هرچند تناسبات طراحی آن همچنان در مقایسه با برخی رقبای داخلی قابل‌قبول هستند. در این خودرو خبری از خطوط منحنی یا مدرن نیست و سبک طراحی چندین دهه پیش در آن دیده می‌شود. البته همین موضوع به ‌نوعی باعث می‌شود گرد پیری دیرتر بر چهره پارس بنشیند.

مقایسه پژو پارس با شاهین؛ کدام را بخریم؟

در طرف مقابل باید به سایپا شاهین اشاره کنیم که با پلتفرم ولکس C30 تولید شده و به جرات می‌توان آن را زیباترین خودروی داخلی دانست. در بخش جلوی این خودرو چراغ‌های بزرگ و هماهنگ با جلوپنجره در نظر گرفته شده‌اند و هماهنگی اجزا در این بخش کاملاً مشهود است. در نمای جانبی شاهین روندی محافظه‌کارانه را در پیش گرفته اما بازهم در مقایسه با پارس خودروی به‌روزتری خواهد بود. وقتی به نمای پشتی شاهین نگاه کنیم طراحی قابل قبولی را می‌بینیم هرچند قطعاً فضا برای طراحی بهتر به ویژه در بخش چراغ و سپر وجود داشته است؛ اما در مجموع از نظر طراحی باید شاهین را یک سر و گردن بالاتر از پارس دانست و در این بخش سدان سایپا پیروز میدان خواهد بود.

مقایسه پژو پارس با شاهین؛ کدام را بخریم؟

تاکنون درباره طراحی داخلی پارس بسیار سخن گفته‌ایم. ایران‌خودرو از سال ۹۳ تصمیم گرفت طراحی جدیدی را برای کابین این خودرو در نظر بگیرد. ارگونومی کابین پارس مشکل چندانی ندارد هرچند دسترسی به دکمه‌های پایین کنسول به ویژه در زمان حرکت در بزرگراه باعث حواس‌پرتی راننده خواهد شد و این موضوعی مشکل‌ساز است. از نظر متریال بکار رفته در کابین اما شاهد پسرفت نسبت به مدل‌های قدیمی‌تر هستیم و پلاستیک خشک جای نمونه نرم قبلی را گرفته است. همچنین با گذشت زمانی اندک صداهای متنوعی از کابین پارس به گوش خواهند رسید.

سایپا شاهین در بخش طراحی کابین اگرچه قابل‌قبول به نظر می‌رسد اما قطعاً وضعیت داخلی آن همانند طراحی ظاهری نخواهد بود. سایپا از متریال سخت و بی‌کیفیت برای کابین شاهین استفاده کرده و به صدا افتادن بخش‌های مختلف کابین پس از اندکی استفاده دور از انتظار نخواهد بود. قطعاً طراحی بخش‌هایی همچون فرمان، داشبورد و دسته‌دنده می‌توانست بهتر از این‌ها صورت پذیرد. در این بخش شاید دو خودرو وضعیت نسبتاً مشابهی داشته باشند اما شاهین به دلیل طراحی جدیدتر شاید موردپسند افراد بیشتری باشد. از نظر فضای کابین نیز برخلاف انتظار افراد قدبلند در کابین شاهین احساس راحتی زیادی نخواهند داشت و بخش عقب کابین پارس جادارتر از شاهین خواهد بود.

  • تجهیزات و امکانات

در مقایسه پژو پارس با شاهین به بخش تجهیزات و امکانات می‌رسیم که شاهین با دست پر وارد میدان شده و نسبت به نسخه پایه پارس سال امکانات بیشتری را ارائه می‌کند. البته با توجه به اختلاف قیمت شاهین با پارس، طبیعی است که سدان سایپا مجهزتر ظاهر شود. از نظر تجهیزات ایمنی نیز شاهین کاملاً برتر به نظر می‌رسد و در مجموع این خودرو پیروز این بخش مقایسه خواهد بود.

تجهیزات ایمنی و رفاهی پژو پارس سال با موتور XU7P
ترمز سیستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD)، ترمزهای جلو دیسکی و عقب کاسه‌ای
کیسه هوای ایمنی کیسه هوای راننده و سرنشین جلو
فرمان هیدرولیکی، کلیدهای کنترل روی فرمان (MFC)
سیستم تهویه اتوماتیک
سیستم صوتی رادیوپخش
چراغ‌ها چراغ مه شکن جلو و عقب، چراغ نقشه‌خوان ۳۵۱۰۶: مجهز به چراغ روز، روشن شدن چراغ‌های عقب هم‌زمان با چراغ روز (Position Lamp)
آینه‌ها آینه‌های جانبی برقی راهنما دار
شیشه‌ها شیشه‌بالابر برقی درهای جلو و عقب
تزئینات تریم دورنگ، قطعات دکوراتیو طرح چوب، تودوزی پارچه‌ای
تجهیزات ایمنی ایموبیلایزر، قفل مرکزی با ریموت، کمربندهای ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع، سنسور دنده‌عقب
رینگ و لاستیک فولادی
صندلی تنظیم دستی صندلی‌های جلو
سایر تجهیزات دماسنج روی داشبورد، بازکن درب صندوق‌عقب از داخل اتاق
تجهیزات ایمنی و رفاهی سایپا شاهین با گیربکس دستی
ترمز مجهز به سیستم ترمز ABS+EBD+BAS+TCS+ESC+HSA
کیسه هوای ایمنی کیسه هوای راننده و سرنشین جلو
فرمان فرمان برقی، کنترل صدا از روی فرمان
سیستم تهویه تهویه مطبوع اتوماتیک
سیستم صوتی مولتی‌مدیا با نمایشگر ۷ اینچ + GPS + USB
چراغ‌ها چراغ روشنایی روز (Day Light)، چراغ اتوماتیک (Auto Light)
آینه‌ها آینه جانبی تاشو برقی (Electrically Foldable)، گرم‌کن آینه‌های جانبی
شیشه‌ها شیشه‌بالابر برقی درهای جلو و عقب
تزئینات تزئینات داخلی کروم و تریم دورنگ
تجهیزات ایمنی سیستم ضد سرقت (Immobilizer)، سیستم هشداردهنده امنیتی، کمربند ایمنی پیش کشنده با مکانیسم کاهنده نیرو، سنسور دنده‌عقب
رینگ و لاستیک ۱۵ اینچی آلومینیومی
صندلی صندلی راننده ۶ حالت دستی، صندلی مسافر ۴ حالت دستی
سایر تجهیزات نمایش دمای هوای بیرون، نشانگر تعویض دنده GSI، سیستم محاسبه سفر، نگه‌دارنده صندلی کودک در صندلی عقب (ISO FIX)، صندلی با روکش چرم، مه شکن عقب و جلو، چراغ همراهی تا درب منزل، نمایشگر سیستم کنترل فشار باد تایر (TPMS)، ورود به خودرو بدون کلید PEPS و استارت دکمه‌ای، سیستم ناوبری + نقشه آفلاین، دوربین عقب، سانروف، قابلیت شارژ موبایل USB

مقایسه پژو پارس با شاهین؛ کدام را بخریم؟

مقایسه پژو پارس با شاهین به بخش حساس خود می‌رسد. مهم‌ترین تفاوت دو خودرو در این بخش ظاهر شده است. پژو پارس از نسخه اصلاح شده پیشرانه XU7 با پسوند پلاس استفاده می‌کند. این پیشرانه بنا به گفته ایران‌خودرو مشکلات پیشین از جمله خرابی واشر سر سیلندر را نداشته و مصرف سوخت آن نیز کمتر شده است. پیشرانه ۱.۸ لیتری پارس ۹۷ ماندالا قدرت و ۱۴۶ نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند. یک گیربکس ۵ سرعته دستی نیز نیرو راهی چرخ‌های جلو خواهد کرد. مصرف سوخت پارس XU7P به حدود ۷ لیتر در صد کیلومتر می‌رسد. مالکان پارس اظهار می‌دارند این خودرو نسبت به قبل عملکرد بهتری دارد و فعلاً مشکلات پیشرانه قدیمی XU7 در آن دیده نمی‌شوند. البته نقطه‌ضعف این پیشرانه نیز به نوع روغن مصرفی آن مربوط می‌شود که هزینه بسیار بالاتری نسبت به پیشرانه قدیمی دارد. همچنین میزان قدرت و گشتاور پیشرانه XU7P نسبت به قبل اندکی کمتر شده است.

مقایسه پژو پارس با شاهین؛ کدام را بخریم؟

اما برسیم به شاهین که مهم‌ترین نقطه‌ضعف آن قوای محرکه‌اش خواهد بود. وقتی کاپوت این خودرو را بالا بزنید همان پیشرانه M15 سایپا را خواهید دید که قبلاً در تیبا، کوییک و ساینا بکار رفته اما در شاهین یک توربوشارژر نیز به آن افزوده شده است. درحالی‌که پیشرانه‌های ۱.۵ لیتری مدرن امروزی قدرت بسیار بیشتری تولید می‌کنند اما قدرت و گشتاور پیشرانه شاهین به ۱۰۹ ماندالا و ۱۷۸ نیوتون متر می‌رسد که حاکی از قدیمی بودن این پیشرانه است. با توجه به وزن بالاتر شاهین نسبت به سایر خودروهای سایپا، این خودرو از نظر کشش در سربالایی‌ها و همچنین شتاب گیری بین دنده‌ای عملکرد چندان مناسبی نخواهد داشت. همچنین باید در درازمدت به فکر هزینه‌های نگهداری از توربوی پیشرانه نیز بود. به نظر می‌رسد در این بخش پارس با توجه به وزن کمتر و همچنین هماهنگی بهتر قوای محرکه پیروز میدان باشد. از طرف دیگر قطعات فنی پارس فراوان‌تر هستند و قیمت پایین‌تری دارند.

مقایسه پژو پارس با شاهین
نوع موتور پژو پارس XU7P سایپا شاهین
حجم موتور ۱۷۶۱ ۱۴۹۷
حداکثر توان موتور (ماندالا) ۹۷ ۱۰۹
حداکثر گشتاور (نیوتون متر) ۱۴۶ ۱۷۸
تعداد سوپاپ ۸ ۸
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) ۱۸۵ ۱۹۰
صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت (ثانیه) ۱۲ ۱۳.۲
گیربکس ۵ دنده دستی ۵ دنده دستی
مصرف سوخت ترکیبی (لیتر در هر صد کیلومتر) ۷.۰۶ ۷.۲
طول/عرض/ارتفاع (میلی‌متر) ۴۴۹۸/۱۷۰۴/۱۴۱۰ ۴۴۶۰/۱۷۶۹/۱۵۰۲
فاصله بین دو محور چرخ‌های جلو و عقب (میلی‌متر) ۲۶۶۹ ۲۶۵۰
وزن خودرو (کیلوگرم) ۱۱۶۵ ۱۲۷۰
حجم فضای صندوق‌عقب (لیتر) ۴۷۰ ۴۴۲
  • سواری و هندلینگ

مقایسه پژو پارس با شاهین؛ کدام را بخریم؟ مقایسه پژو پارس با شاهین؛ کدام را بخریم؟

زمانی که سوار پارس XU7P شوید به افت کیفیت آن در مقایسه با نسخه‌های قبلی پی خواهید برد. با استارت زدن پیشرانه شاهد ورود صدای زیاد به کابین هستیم که با افزایش دور موتور بیشتر نیز خواهد شد. البته پیشرانه به نرمی دور می‌گیرد و مشکلی از بابت شتاب گیری و ترددهای شهری نخواهید داشت. سیستم تعلیق پارس نیز پاسخگوی نیازهای خانواده‌هاست و در مقایسه با خودروهایی همچون ۲۰۶ نرم‌تر خواهد بود. به دلیل ساختار قدیمی نباید از پارس انتظار هندلینگ و ایمنی چندانی را داشت و به همین دلیل توصیه می‌شود در پیچ‌ها نهایت دقت را در فرمان دادن به خودرو داشته باشید.

اما شاهین به فرمان برقی مجهز است و بنابراین رانندگی با آن انرژی کمتری را طلب خواهد کرد. البته شاهین نیز همانند پارس از مشکل صدای ورودی پیشرانه به کابین رنج می‌برد و به این مورد باید صدای سیستم تعلیق را نیز افزود. همان‌طور که گفته شد پیشرانه شاهین به دلیل ساختار قدیمی خود نمی‌تواند پاسخگوی وزن خودرو باشد و به همین خاطر در شتاب گیری و سبقت‌ها از پارس شکست خواهد خورد. البته به دلیل استفاده از سیستم‌های کنترل پایداری و کشش، هندلینگ و ایمنی خودرو بهتر از رقیب خود است. در مجموع سواری و هندلینگ پارس و شاهین کاملاً معمولی است و نباید از آن‌ها انتظار عملکرد خودروهای مدرن را داشت.

  • قیمت و جمع‌بندی

در جدول زیر می‌توانیم قیمت خودرو پژو پارس و سایپا شاهین را مشاهده کنیم:

مدل توضیحات قیمت نمایندگی قیمت بازار
پژو پارس XU7P سال ۲۹۴,۱۳۳,۰۰۰ ۵۱۲,۰۰۰,۰۰۰
پژو پارس XU7P سفارشی ۳۰۹,۵۴۵,۰۰۰ ۵۳۸,۰۰۰,۰۰۰
پژو پارس XU7P سفارشی ELX ۳۳۰,۸۹۷,۰۰۰ ۵۷۳,۰۰۰,۰۰۰
پژو پارس TU5 LX ۲۷۵,۲۰۰,۰۰۰ ۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
شاهین دستی – M15 T ۴۳۵,۱۶۶,۰۰۰ ۵۸۳,۰۰۰,۰۰۰
شاهین دستی -بدون سانروف
شاهین اتوماتیک – M15 T ۶۴۱,۷۱۸,۰۰۰ ۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
شاهین دستی – ME16 به زودی
شاهین اتوماتیک – ME16 به زودی

مقایسه پژو پارس با شاهین؛ کدام را بخریم؟

با توجه به پلتفرم به‌روزتر، طراحی زیباتر و تجهیزات ایمنی و رفاهی بیشتر شاهین، این خودرو در مقایسه با پژو پارس دست برتر را خواهد داشت. البته نکته مهمی که باید به آن اشاره کرد تفاوت قیمت دو خودروست که فاکتور مهمی برای خریدار ایرانی به شمار می‌رود و شاید این موضوع باعث تردید برخی افراد در انتخاب شاهین شود. از طرف دیگر بازار خریدوفروش پارس نسبت به شاهین رونق بیشتری دارد و این نکته نیز برای خریداران مهم محسوب می‌شود. درصورتی‌که از نظر بودجه محدودیتی ندارید و با خودروی خود بیشتر در شهر تردد می‌کنید، قطعاً شاهین با توجه به نکات یاد شده انتخاب بهتری خواهد بود؛ اما اگر قیمت خودرو، سرعت و شتاب و همچنین بازار خریدوفروش پررونق اولویت اصلی شماست و اهمیت چندانی به تجهیزات بکار رفته در خودرو نمی‌دهید احتمالاً پارس گزینه مناسب‌تری است.

مقایسه پژو پارس با شاهین؛ کدام را بخریم؟

پژو پارس سال با موتور XU7P سایپا شاهین
نقاط قوت فضای داخلی جادار، فراوانی قطعات و خدمات پس از فروش، پیشرانه بهبود یافته با مشکلات کمتر، بازار خریدوفروش بهتر طراحی زیباتر، تجهیزات ایمنی و رفاهی بیشتر، فضای بار خوب
نقاط ضعف کیفیت نازل بدنه و کابین، استهلاک بالا، ایمنی پایین، طراحی قدیمی پیشرانه قدیمی و کم‌توان، کیفیت نازل کابین

منبع: پدال

به این مطلب امتیاز بدهید

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
فهرست