خودرو

مقایسه تارا V4 با چری آریزو 5، کدام ارزش خرید بیشتری دارد؟

به گزارش ماندالا، این دو خودرو در بازار تنها حدود ۱۵۰ میلیون تومان اختلاف قیمت دارند و این سؤال را پیش می‌آوردند که با بودجه‌ای در حدود یک میلیارد تومان سدان ایرانی را انتخاب کنیم یا چینی؟

در حال حاضر، تارا V4 اتوماتیک گران‌ترین خودروی داخلی در بازار کشورمان محسوب می‌شود و فاصلهٔ چندانی تا رسیدن به مرز یک میلیارد تومان ندارد. با این قیمت، تارا V4 به محدودهٔ سدان‌های چینی بازار مثل چری آریزو ۵ نزدیک می‌شود و این موضوع می‌تواند خریداران را دچار تردید کند. ازاین‌رو، قصد داریم در ادامه این دو خودرو را باهم مقایسه کنیم تا ببینیم گران‌ترین و لوکس‌ترین خودروی داخلی در برابر یکی از ارزان‌ترین سدان‌های چینی بازار حرفی برای گفتن خواهد داشت یا نه.

معرفی کلی تارا V4 و چری آریزو ۵

هرچند تارا یکی از جدیدترین خودروهای ایرانی محسوب می‌شود اما پیشینهٔ آن به حدود یک دهه پیش بازمیگردد یعنی زمانی که پژو ۳۰۱ معرفی شد. پلت‌فرم این سدان فرانسوی که در طول قراردادهای دوران برجام به ایران‌خودرو رسید، پایه‌ای برای ساخت تارا شد و این سدان جدید ایرانی در سال ۱۳۹۹ به بازار آمد. با این حال، پلت‌فرم این خودرو از دیگر محصولات ایران‌خودرو که همچنان به پلت‌فرم‌های سالخوردهٔ پژو ۴۰۵ و پژو ۲۰۶ وابسته هستند به‌مراتب مدرن‌تر است. از سوی دیگر، آریزو ۵ هم خودروی چندان مدرنی نیست زیرا در سال ۲۰۱۵ معرفی شده و طبق استاندارد خودروهای چینی، مدل نسبتاً سالخورده‌ای محسوب می‌شود. البته چری نسخه‌های جدیدی زیادی را بر اساس آریزو ۵ تولید و عرضه کرده است مثل آریزو ۶ و آریزو ۵ اسپرت که در کشورمان هم عرضه شده‌اند اما تولید همان نسخه قدیمی اولیه هم همچنان ادامه دارد.

طراحی بیرونی تارا V4 و چری آریزو ۵

ایران‌خودرو در تارا با بازطراحی نمای جلو و عقب ۳۰۱، سعی داشته سدان خود را از همتای فرانسوی متمایز کند اما این طراحی جدید چندان زیباتر به نظر نمی‌رسد و صرفاً باید آن را متفاوت از ۳۰۱ دانست. همچنین پروفیل جانبی خودرو هم کاملاً با همتای فرانسوی یکسان است. در قسمت عقب، از چراغ‌های سراسری استفاده شده که مطابق با مد طراحی این روزها است اما این کار با بی‌سلیقگی تمام صورت گرفته و نور بیش از حد چراغ‌های عقب انتقادات زیادی را به دنبال داشت. به همین دلیل، ایران‌خودرو در تیپ جدید V4 گرافیک جدیدی را برای چراغ‌های عقب طراحی کرده که با نوار میانی باریک‌تر، نمای بسیار بهتری نسبت به قبل دارد.

تارا V4 آریزو 5

با این حال، تارا در طراحی بیرونی حتی در برابر سدان سالخورده‌ای مثل آریزو ۵ هم حرف چندانی برای گفتن ندارد زیرا این سدان چینی با وجودی که حدود هشت سال پیش معرفی شده اما هنوز هم طراحی قابل‌قبول و هماهنگی دارد. در جلوی خودرو چراغ‌های بزرگی که به جلوپنجرهٔ شش‌ضلعی متصل شده‌اند نمای جذابی دارند و چراغ‌های عقب با اینکه از سدان‌های قدیمی هیوندای الهام گرفته‌اند اما در قیاس با تارا هنوز هم نمای قابل‌قبولی دارند. همچنین فرم پروفیل جانبی آریزو ۵ هم با وجود سادگی، مدرن‌تر از رقیب داخلی به نظر می‌رسد؛ بنابراین، در این بخش باید آریزو ۵ را برتر دانست.

تارا V4 آریزو 5

داخل تارا V4 و چری آریزو ۵

همین داستان در داخل خودروها هم ادامه دارد و تارا در مقایسه با آریزو ۵ در داخل کاملاً کهنه و ساده به نظر می‌رسد زیرا چری در سال ۲۰۱۹ داشبورد کاملاً جدیدی را برای آریزو ۵ طراحی کرد که بسیار مدرن‌تر و زیباتر از نمونهٔ قبلی بود. این نسخهٔ جدید از سال ۱۴۰۰ در کشورمان عرضه شد. این داشبورد با دریچه‌های تهویهٔ طرح سراسری در بالا، تریم مشکی براق روی داشبورد و طراحی بروز کنسول میانی، به‌مراتب جذاب‌تر از رقیب ایرانی به نظر می‌رسد. از سوی دیگر، ایران‌خودرو برای تارا بجای داشبورد اصلی پژو ۳۰۱، از داشبورد سیتروئن C3 XR استفاده کرده که کراس‌اووری بر اساس ۳۰۱ برای بازار چین است.

تارا V4 آریزو 5

به همین دلیل، تارا با اینکه گران‌ترین خودروی داخلی محسوب می‌شود، در داخل با داشبورد پلاستیکی و ساده، کاملاً اقتصادی به نظر می‌رسد. البته ایران‌خودرو در تیپ V4 با استفاده از دستگیره‌های در سورن پلاس، دکمهٔ بالابر شیشه‌ها را از روی کنسول وسط به روی درها منتقل کرده و بجای دکمه‌ها جا موبایلی تعبیه شده اما این هم کمک چندانی به بهبود فضای داخلی تارا نکرده است. علاوه بر این، کیفیت متریال داخلی تارا هم چندان ایده‌آل به نظر نمی‌رسد.

تارا V4 آریزو 5

تجهیزات و امکانات تارا V4 و چری آریزو ۵

تارا V4 مجهزترین محصول ایران‌خودرو محسوب می‌شود و این شرکت تمام تجهیزاتی که در توان داشته را در این خودرو ارائه کرده است که ازجملهٔ آن‌ها می‌توان به ترمز کمکی، کنترل کشش و کنترل پایداری، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی، چهار ایربگ، فرمان برقی، نمایشگر لمسی، فرمان دی‌لایت، چراغ‌های خوشامدگویی زیر درهای جلو، دوربین دید عقب، آینه‌های جانبی تاشو برقی، روکش چرم و پارچه‌ای صندلی‌ها، رینگ ۱۶ اینچی آلومینیومی، تنظیم برقی ۶ جهتهٔ صندلی راننده و ۴ جهتهٔ صندلی سرنشین جلو، گرم‌کن صندلی‌های جلو، سنسور پایی در صندوق، سانروف، کروز کنترل، سیستم ورود بدون کلید و آنتن کوسه‌ای اشاره کرد.

تارا V4 آریزو 5

این سطح تجهیزات برای یک خودروی داخلی قابل‌توجه است و ازاین‌رو تارا V4 در برابر آریزو ۵ می‌تواند حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد زیرا این سدان چینی هم در قیاس با دیگر هموطنان خود در بازار ایران خیلی خودروی کاملی نیست و لیست امکانات آن به مواردی مثل شش ایربگ، کنترل کشش و کنترل پایداری، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی، سیستم ورود بدون کلید، آینه‌های جانبی تاشو برقی با گرم‌کن، کروز کنترل، سانروف، فرمان برقی، نمایشگر لمسی ۸ اینچی، دوربین دید عقب، ترمر پارک برقی با اتوهلد و صندلی‌های چرمی اشاره کرد که البته برخلاف تارا، از تنظیم برقی و گرم‌کن بی‌بهره هستند؛ بنابراین، در این قسمت دو خودرو تقریباً در یک سطح بوده و شاید حتی بتوان کفهٔ ترازو را کمی به سمت تارا سنگین‌تر دانست.

تارا V4 آریزو 5

قوای محرکه تارا V4 و چری آریزو ۵

در این قسمت شاهد تفاوت بزرگی بین دو خودرو هستیم زیرا درحالی‌که تارا از پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری چهار سیلندر TU5 پلاس تنفس طبیعی استفاده می‌کند، آریزو ۵ به موتور ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو مجهز است. به همین دلیل، تارا با تنها ۱۱۳ ماندالا قدرت و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور، کاملاً در پس آریزو ۵ با ۱۴۵ ماندالا قدرت و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور قرار می‌گیرد. البته پیشرانهٔ تارا با وجود خروجی بسیار پایین‌تر، مزیت‌های مهمی هم دارد که شامل نگهداری ساده‌تر، هزینه‌های پایین‌تر و فراوانی قطعات می‌شود درحالی‌که پیشرانهٔ توربوشارژ آریزو ۵ هزینه‌های نگهداری و استهلاک بالاتری داشته و به بنزین سوپر نیاز دارد. در بخش انتقال قدرت هم دو خودرو باهم متفاوت هستند زیرا تارا به گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک مجهز است درحالی‌که آریزو ۵ از گیربکس CVT استفاده می‌کند.

رانندگی و سواری محرکه تارا V4 و چری آریزو ۵

هرچند تارا از پیشرانهٔ ضعیف‌تری استفاده می‌کند اما این موتور با گیربکس اتوماتیک هماهنگی بسیار خوبی دارد که مشابه آن را کمتر در خودروهای داخلی می‌بینیم. همچنین سروصدای پیشرانه هم چندان زیاد و آزاردهنده نیست و توان آن برای وزن ۱۲۷۰ کیلوگرمی خودرونسبتاً کافی خواهد بود. با این حال، از چنین خودرویی نباید انتظار شتاب بالایی را داشت و ۱۳ ثانیه طول می‌کشد تا تارا از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد. سواری خودرو نرم راحت است و ترمزها عملکرد خوبی دارند اما حتی با وجود سیستم کنترل پایداری، هندلینگ تارا چندان جذاب نخواهد بود. از سوی دیگر، قدرت بیشتر پیشرانهٔ توربوشارژ آریزو در ابتدای حرکت خود را نشان می‌دهد زیرا توربوشارژر به‌طور کامل از دور ۲ هزار rpm به بعد وارد عمل می‌شود و تأخیر توربو کاملاً محسوس است.

تارا V4 آریزو 5

همچنین گیربکس CVT هم در ابتدای حرکت عملکرد کندی دارد و همهٔ این‌ها باعث می‌شود آریزو ۵ حداقل در ابتدا چندان هیجان‌انگیز احساس نشود. با این حال، وقتی توربو وارد عمل شود، خودرو سرحال‌تر خواهد شد و می‌تواند پس از حدود ۱۰ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد. کیفیت سواری آریزو ۵ هم مناسب بوده و در رانندگی‌های شهری اصلاً آزاردهنده نخواهد بود اما در جاده و سرعت‌های بالا به دلیل استفاده از سیستم تعلیق تورشن بیم در عقب، حتی با وجود سیستم کنترل پایداری هم باید کمی بااحتیاط با خودرو رفتار کرد. مصرف سوخت آریزو ۵ اما با وجود استفاده از پیشرانهٔ توربوشارژ بسیار قوی‌تر، تقریباً هم‌اندازهٔ تارا خواهد بود.

تارا V4 آریزو 5

قیمت و جمع‌بندی

اگر قیمت کارخانه را ملاک قرار دهیم، دو خودرو اختلاف بسیار زیادی باهم خواهند داشت زیرا قیمت کارخانه‌ای تارا V4 اتوماتیک ۶۸۱ میلیون تومان است درحالی‌که آریزو ۵ توسط مدیران خودرو با قیمت یک میلیارد و ۵۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد اما همه میدانیم که خرید محصولات ایران‌خودرو با قیمت کارخانه چیزی شبیه معجزه خواهد بود و باید قیمت بازار را ملاک قرار داد که در حال حاضر برای تارا V4 حدود ۹۰۰ میلیون تومان است اما قیمت آریزو ۵ در بازار اختلافی با قیمت کارخانه ندارد؛ بنابراین، در بازار اختلاف قیمت این دو خودرو تنها حدود ۱۵۰ میلیون تومان است که رقم خیلی زیادی به‌حساب نمی‌آید. با این شرایط، انتخاب آریزو ۵ با طراحی جذاب‌تر، کابین به‌مراتب بهتر و پیشرانهٔ توربوشارژ قوی‌تر، منطقی‌تر به نظر می‌رسد اما اگر به دنبال خودرویی با هزینه‌های نگهداری پایین‌تر هستید که هنگام فروش افت قیمت چندانی نداشته باشد و قطعات یدکی آن به‌راحتی پیدا شود، بهتر است سراغ تارا V4 بروید.

مقایسه مشخصات فنی تارا و چری آریزو ۵

ایران‌خودرو تارا V4

چری آریزو ۵

پیشرانه ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر توربو
قدرت ۱۱۳ ماندالا ۱۴۵ ماندالا
گشتاور ۱۴۴ نیوتن متر ۲۱۰ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک CVT
محور محرک جلو جلو
شتاب صفرتاصد ۱۳.۰ ثانیه ۱۰.۰ ثانیه
مصرف سوخت ۷.۳ لیتر ترکیبی ۷.۰ لیتر ترکیبی
ظرفیت باک ۵۰ لیتر ۴۸ لیتر
وزن خالص ۱۲۷۰ کیلوگرم ۱۴۱۰ کیلوگرم
طول ۴,۵۱۹ میلی‌متر ۴,۵۳۲ میلی‌متر
عرض ۱,۷۵۳ میلی‌متر ۱,۸۱۴ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۴۶۶ میلی‌متر ۱,۴۸۷ میلی‌متر
رینگ ۱۶ اینچی ۱۷ اینچی
قیمت کارخانه ۶۸۱ میلیون تومان ۱ میلیارد و ۵۵ میلیون تومان
قیمت بازار ۹۰۰ میلیون تومان ۱ میلیارد و ۵۵ میلیون تومان

 

منبع: پدال

به این مطلب امتیاز بدهید

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x