خودرو

شارژ پایانه تسلا چگونه کار می‌کند؟

به گزارش ماندالا، تسلا این روش خلاقانه و ساده را به منظور بالا نگه داشتن درصد شارژ خودروهای خود ابداع کرده است. شارژ پایانه تسلا به خودروهای این برند آمریکایی اجازه می‌دهد تا شارژ باتری خود را در هر مکانی چون اداره، مرکز خرید، رستوران و… دوباره بازیابی کنند. این واحد شارژ برخلاف سیستم سوپرشارژر تسلا که تاکنون مورداستفاده قرار می‌گرفت، به دارندگان کسب‌وکار فروخته می‌شود تا بتوانند برای مشتریانشان شارژ برقی رایگان فراهم کنند.

شارژ پایانه تسلا چگونه کار می‌کند؟

این سیستم از فناوری سطح ۲ شارژ استفاده می‌کند که به معنای شارژ سریع‌تر نسبت به نمونه‌های سطح ۱ است؛ هرچند این سرعت همچنان تا رسیدن به سوپرشارژر تسلا راه زیادی دارد. شارژرهای پایانه با هدف افزایش مسافت قابل‌پیمایش خودروها در محل مقصد روزانه راننده‌شان ساخته می‌شود تا کاربران پس از توقف کوتاه یا بلند خود، به شارژ و در نتیجه مسافت بیشتری دسترسی داشته باشند. احتمالا نویدی که این سیستم تازه می‌دهد، می‌تواند امیدبخش باشد اما نهایتا این جزئیات طرح، نحوه اجرا و عملکرد آن است که اهمیت دارد.

شارژ پایانه تسلا چگونه کار می‌کند؟

شارژ پایانه تسلا چگونه کار می‌کند؟

شارژ پایانه تسلا به‌صورت عمده از همان قطعات و تجهیزات شارژ سطح ۲ استفاده می‌کند که ممکن است در خانه هر مالک خودروی برقی وجود داشته باشد؛ بنابراین زیرساخت برقی ۲۴۰ واتی آن با سیستم‌های خانگی یکسان است. نهایتا همه تلاش‌های تسلا منجر به آن شده که سرعت شارژ پایانه از سطح ۱ بالاتر و از سوپرشارژر سطح ۳ کمتر باشد تا بتواند بخش مناسبی از نیاز شارژ خودروهای برقی را در مکان‌های گوناگون پوشش دهد.

مزایای شارژ پایانه تسلا چیست؟

مزیت اصلی این سیستم که در هدف آن نیز پوشیده است، فراهم‎‌سازی مقدار مناسبی از نیروی الکتریکی برای باتری‌ها بدن نیاز به توقف‌های اضافه در ایستگاه شارژ به شمار می‌رود. اگر همانگونه که در خانه امکان شارژ خودرو وجود دارد، در مقصد هم وجود داشته باشد پس کاربران می‌توانند بدون نیاز به توقف‌های اضافه در ایستگاه سوپرشارژر تسلا به مسیر خود ادامه دهند که باعث افزایش مسافت قابل‌پیمایش خودروشان در یک روز کاری می‌شود.

شارژ پایانه تسلا چگونه کار می‌کند؟

برای نمونه شخصی را تصور کنید که برای تماشای یک فیلم به سینما برود. او می‌تواند به‌جای مراجعه به نزدیک‌ترین ایستگاه سوپرشارژر و از دست دادن ۲۰ دقیقه از زمان فیلم، به پارکینگ مجهز به شارژ پایانه تسلا برود و در طی تماشای فیلم، خودروی خود را شارژ کند.

شارژ پایانه در کجا پیدا می‌شود؟

همان‌گونه که انتظار می‌رود، تسلا از این فناوری در شهرهایی استفاده کرده است که بیشترین تعداد خودروهای برقی را در ایالات‌متحده دارند. سایت این خودروساز تمام مراکز مجهز به شارژ پایانه را به نمایش گذاشته است تا کاربران بتوانند آن‌ها را راحت‌تر پیدا کنند.

آیا شارژ پایانه همیشه دردسترس است؟

این فناوری به مالکان خودرو کمک می‌کند تا سفرهای طولانی‌تری را تجربه کنند؛ بدون آنکه نگران یافتن ایستگاه شارژ مناسب و زمان لازم برای انجام فرایند شارژ باشند. کاربران می‌توانند پیش از آغاز مسیر مسافرت، هتل‌های مجهز به شارژ پایانه تسلا را شناسایی کننده و از آن‌ها اتاق بگیرند. خوشبختانه نمونه‌های استفاده از این فناوری بی‌شمار هستند.

شارژ پایانه تسلا چگونه کار می‌کند؟

تفاوت میان سوپرشارژر و شارژ پایانه تسلا چیست؟

یک شارژر پایانه به‌مراتب قدرت و سرعت کمتری را نسبت‌به سوپرشارژرهای تسلا دارد. شبکه سوپرشارژرهای تسلا هم‌اکنون به‌عنوان قابل‌اطمینان‌ترین و بزرگ‌ترین شبکه شارژ سریع DC در ایالات‌متحده شناخته می‌شوند و می‌توانند مسافت قابل‌پیمایش خودروهای این برند را به واسطه شارژ سریع نیم ساعتی به‌طور چشمگیری افزایش دهند.

شارژرهای پایانه برای انجام همین کار به چند ساعت زمان نیاز دارند. کار اصلی این سیستم پشتیبانی از شبکه سوپرشارژر است که خود به‌عنوان ستون اصلی سفرهای طولانی‌مدت و دراز با محصولات تسلا شناخته می‌شود. اگر کاربری به شارژ مجدد سریع نیاز داشته باشد می‌تواند به سراغ ایستگاه سوپرشارژر برود اما اگر برای شارژ کردن خودروی خود عجله‌ای ندارد و می‌خواهد به کار دیگری بپردازد، شارژ پایانه گزینه‌ای مناسب‌تر خواهد بود.

شارژ پایانه تسلا چگونه کار می‌کند؟

زمان موردنیاز برای استفاده از شارژ پایانه چقدر است؟

تسلا رقم ۱۱.۵ کیلووات را به‌عنوان حداکثر سرعت شارژ پایانه اعلام کرده که به‌معنای ۱۶۰ کیلومتر مسافت به‌ازای سه ساعت شارژ است؛ البته این گستره مسافتی به نوع خودرو و شرایط شارژ شدن آن نیز بستگی دارد. برای نمونه، مدل ۳ که به یک باتری ۵۸ کیلووات ساعتی مجهز شده می‌تواند با استفاده از شارژ پایانه و طی یک ساعت ۱۱.۵ کیلووات ساعت انرژی دریافت کند.

به گفته سازنده، در شرایط ایده‌آل هم نهایتا ۷۰.۴ کیلومتر بر ساعت مسافت قابل‌پیمایش به خودرو اضافه می‌شود. این وضعیت درحالی توصیف شده که می‌دانیم خودروهای برقی با نزدیک‌شدن به شارژ ۱۰۰ درصد، سرعت شارژ اصلی خود را از دست می‌دهند و باتری‌هایشان کندتر پر می‌شود.

شارژ پایانه تسلا چگونه کار می‌کند؟

آیا شارژ پایانه واقعا رایگان است؟

پرداخت‌کننده هزینه شارژ پایانه تسلا به مالک این سیستم بازمی‌گردد. این شارژرها در بسیاری از مناطق به‌صورت رایگان در اختیار مشتریان یک مجموعه قرار می‌گیرند اما برخی دیگر در ازای آن هزینه دریافت می‌کنند. بنابراین خردمندانه آن است که کاربران پیش از استفاده از این سیستم، هزینه آن را بررسی کنند. شارژ سطح ۲ که شامل شارژ پایانه تسلا نیز می‌شود به‌صورت کلی از بنزین ارزان‌تر محاسبه می‌شود. مالکان کسب‌وکار برای تجهیز پارکینگ‌های خود به این فناوری باید حداقل ۶ عدد شارژ پایانه را خریداری و تعبیه کنند.

آیا استفاده از شارژ پایانه برای سایر برندها ممکن است؟

مالکان خودروها از برندهای دیگر می‌توانند در صورت استفاده از یک آداپتور تطبیق‌پذیر با سیستم تسلا از مزایای این نوع شارژرها بهره‌مند شوند. هرچند که شارژ پایانه در اصل برای خودروهای برند تسلا آماده شده و توسعه یافته است اما نسخه یونیورسال کانکتور یا درگاه اتصال آن نیز وجود دارد که می‌توان از آن برای سایر برندها استفاده کرد. خوشبختانه شارژ مقصد از همان سخت‌افزار و درگاه دیواری استفاده می‌کند که مالکان خودروهای تسلا در خانه‌های خود دارند. نظر شما درباره این فناوری مفید چیست؟ چه چالش‌هایی پیش‌روی شارژ مقصد خواهد بود؟

 

منبع: پدال

به این مطلب امتیاز بدهید

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x