خودرو

نیسان سیلفی در ایران؛ مشخصات فنی و قیمت

به گزارش ماندالا، سنترا و سیلفی، خودروهای خانوادگی نیسان در کلاس سدان با شباهت فنی و ظاهری هستند. شرکت نامی خودرو، به تازگی سیلفی را وارد ایران کرده و درحال آماده‌سازی برای پیش‌فروش است.

پیش‌تر، شرکت جهان نوین آریا مسئول واردات و عرضه محصولات نیسان در ایران بود. دو کراس‌اور مشهور نیسان از سری جوک و ایکس تریل توسط جهان نوین آریا به کشورمان وارد شد؛ اما طبق اخبار موجود، هم‌اکنون شرکت نامی خودرو پیشرو، نماینده رسمی نیسان در ایران است. این مجموعه تاکنون ۵ هزار دستگاه نیسان را برای واردات، ثبت سفارش کرده و پنج نمایندگی در شهرهای تهران، تبریز، مشهد، شیراز و آمل دارد.

ظاهرا خودروهای نیسان مونتاژ چین برای ورود به ایران آماده می‌شوند؛ چراکه انتقال پول از کشورمان به دیگر نقاط جهان، خصوصا ژاپن، مشکلات فراوان دارد. از سویی دیگر، مدل‌های نیسان ساخت ژاپن، مثل شاسی بلند‌ پاترول و کوپه نیسان Z، شرایط قیمتی مناسب برای بازار ایران را فراهم نمی‌کنند. تولید نیسان در چین، سالانه ۱/۵ میلیون دستگاه، توسط کارخانه‌های مشترک با دانگ‌فنگ است.

نیسان سیلفی سنترا نمای اصلی

اولین نیسان سیلفی، سال ۲۰۰۰ تقریبا هم‌زمان با معرفی نسل پنجم نیسان سنترا معرفی شد. سیلفی و سنترا در آن دوران، تفاوت‌های ظاهری داشتند اما از سال ۲۰۱۹، عملا به خودروهای یکسا‌ن‌ رسیدند. حالا سدان اندازه کوچک نیسان برای چین و شرق آسیا به نام سیلفی عرضه می‌شود؛ اما برای بازار امریکا و بسیاری دیگر کشورهای غربی، سنترا نام دارد.

سیلفی در چین تولید می‌شود و سه نوع پیشرانه ارایه می‌کند. دو مدل بنزینی ۱/۶ و ۲ لیتر تنفس طبیعی، همراه نسخه هیبرید برای سلیفی (سنترا) وجود دارد. ساختار چهاردر صندوق‌دار (سدان) و دیفرانسیل جلو نیز برای تمام نمونه‌ها ثابت است. فقط در چین سالانه ۵۰۰ هزار دستگاه نیسان سلفی فروخته می‌شود. همچنین بازار امریکا و کانادا و مکزیک هم، مجموعا در سال ۲۰۲۲، تعداد ۱۰۰ هزار سنترا خریده‌اند. این آمار نشان می‌دهند سدان کامپکت نیسان در کشورهای مختلف، محوبیت دارد؛ هرچند که رقیب مهمی برای تویوتا کرولا محسوب نمی‌شود.

طراهی ظاهری و نمای بیرونی نیسان سیلفی

طرح کلی چراغ‌ها برای سیلفی (سنترا) الهام‌گرفته از دیگر سدان‌های نیسان، شامل آلتیما و ماکسیما به نظر می‌رسد. سلفی نسبت به رقبای ژاپنی مثل کرولا و سیویک، حس اسپرت بیشتری دارد.

نیسان سیلفی سنترا نمای جلو

در نمای روبرو، چراغ‌های باریک و شمشیری برای سیلفی استفاده شده است. جلوپنجره‌ی مشهور نیسان با ادوات کروم براق، تا نزدیک سطح زمین ادامه دارد و عملا، ادوات پلاستیکی ناخوشایند، کم‌حجم و مخفی هستند. حجم‌دهی روی کاپوت و طرفین سپر، جذابیت نیسان سیلفی را افزایش می‌دهد.

نیسان سیلفی سنترا نمای جانبی

داخل گلگیرها و زیر رکاب، اثری از ادوات پلاستیکی ارزان‌قیمت دیده نمی‌شود. کشیدگی بدنه، سقف سیاه‌رنگ و چرخ‌های اسپرت آلومینیوم ۱۷ اینچ، نیسان سلفی را جذاب جلوه می‌دهد. حجم‌دهی بدنه نیز در نمای جانبی، کاملا واضح است. خطوط افقی در امتداد چراغ‌های جلو و عقب، دیده می‌شوند؛ ضمن اینکه خمیدگی سقف تا صندوق عقب، حالت اسپرت‌بک فراهم می‌کند.

نیسان سیلفی سنترا نمای پشت

در نمای پشت، نوعی الگوبرداری از مرسدس بنز وجود دارد. برای عقب نیسان سیلفی نیز، خطوط عمیق با حجم‌دهی واضح استفاده شده که در مجموع، حس اسپرت خودرو را تقویت می‌کنند. طراحی چراغ‌ها، محل نصب پلاک و تزئینات پلاستیکی زیر سپر، قابل قبول است.

نیسان سیلفی با طول ۴,۶۴۱  و عرض ۱,۸۱۵ و ارتفاع ۱,۴۵۰ میلی‌متر، همره فاصله محوری ۲,۷۱۲ میلی‌متر عرضه می‌شود.

طراهی داخلی و نمای کابین نیسان سیلفی

مانیتور ایستاده روی داشبورد، فرمان D شکل و کلیدهای کم‌تعداد زیر خروجی تهویه مطبوع، کابین نیسان سلفی را جوان‌پسند و اسپرت نشان می‌دهند. کیفیت مواد استفاده شده در صندلی‌ها و تودری نیز، برای خودرویی با حدود قیمت ۲۰ هزار دلار، رضایت‌بخش است.

نیسان سیلفی سنترا نمای کابین

پشت فرمان، علاوه‌بر عقربه‌های سنتی برای دور موتور و سرعت، پنل دیجیتال رنگی وجود دارد. نمایشگر لمسی ۱۲/۳ اینچ روی داشبورد نیز، بزرگ و فراتر از نیاز به نظر می‌رسد. طراحی دسته‌دنده، جالیوانی و کنسول میانی نیز، راضی کننده است.

مدل هیبریدی با امکانات کامل، تودری مبله و مواد نرم ارایه می‌کند. هرچند که داشبورد از پلاستیک سخت ساخته شده، خط دوخت صندلی‌ها و ارگونومی نشیمن برای افراد مختلف، حس بسیار خوبی به سرنشینان می‌دهد. این موارد، خصوصا برای راننده پشت فرمان اسپرت نیسان سلفی، جذابیت خواهد داشت.

نیسان سیلفی سنترا صندلی

فضا برای ۴ سرنشین بلند قد، کفایت می‌کند و صندوق عقب ۵۱۰ لیتری، جای شکی باقی نمی‌گذارد که طراحی نیسان سیلفی، بسیار خوب و حساب‌شده انجام شده است. حتی در صندلی‌های ردیف دوم، فضای جلوی زانو، کافی و مناسب برای سفر خواهد بود.

پیشرانه و تجهیزات فنی نیسان سیلفی

ارزان‌ترین مدل با پیشرانه تنفس طبیعی ۱/۶ لیتری، ۱۰۷ ماندالا قدرت و ۱۵۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد. این مدل در چین با گیربکس دستی و اتوماتیک CVT تولید می‌شود. سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت سیلفی با این تجهیزات، حدود ۱۲ ثانیه و میانگین مصرف سوخت ۷ لیتر در صد کیلومتر است.

نیسان سیلفی سنترا نمای بالا

مدل ۲ لیتری تنفس طبیعی، ۱۵۰ ماندالا قدرت و ۲۰۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. این نسخه از سیلفی با گیربکس CVT در زمان ۱۰ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و میانگین مصرف سوخت ۷ لیتر در صد کیلومتر برساعت دارد.  نهایت سرعت سیلفی با موتور ۲ لیتری، ۲۰۰ کیلومتر برساعت است.

نیسان سیلفی پلاگین هیبرید که برای ورود به ایران انتخاب شده از ترکیب موتور برقی با پیشرانه سه سیلندر ۱/۲ لیتری، ۱۳۶ ماندالا قدرت و ۳۰۰ نیوتن‌متر گشتاور می‌گیرد. عملکرد فنی سیلفی E-Power از نظر شتاب و سرعت، مشابه مدل ۲ لیتری است اما میانگین مصرف سوخت ۳ تا ۴ لیتر در صد کیلومتر فراهم می‌کند. این خودرو نیز مجهز به گیربکس CVT تک سرعته، فاقد تعویض دنده دستی است.

نیسان سیلفی سنترا نمای عقب

به بیان ساده، سیلفی پلاگین هیبرید یک خودروی برقی است که از موتور بنزینی ۱/۲ لیتری به عنوان ژنراتور برای کمک به شارژ باتری‌های استفاده می‌کند. به همین دلیل عملکرد آرام و کم‌صدا دارد. باک بنزین ۴۰ لیتری و باتری لیتیوم یون ۳۸ کیلووات ساعتی برای سیلفی E-Power ارایه می‌شود تا پس از سوخت‌گیری کامل و تکمیل ظرفیت باتری‌ها، امکان رانندگی بدون توقف تا ۱۰۰۰ کیلومتر مسافت داشته باشد.

هنوز مشخص نیست شارژ باتری‌های سیلفی پلاگین هیبرید با برق شهری ایران، چقدر زمان می‌برد اما می‌توان اطمینان داشت، نیاز به ۵ تا ۷ ساعت داشته باشد. شرکت سازنده ادعا می‌کند اتصال این خودرو به شارژرهای DC که البته هنوز در ایران وجود ندارند؛ باعث خواهد شد ۸۰ درصد ظرفیت باتری‌ها در زمان ۴۵ دقیقه تکمیل شود.

امکانات ایمنی و تجهیزات رفاهی نیسان سیلفی

اگر نسخه‌ی نزدیک به فول نیسان سیلفی هیبرید به بازار ایران برسد، کروز کنترل انطباقی با امکان کاهش و افزایش سرعت در ترافیک خواهد داشت. ۶ کیسه هوا، ترمز خودکار، تشخیص خروج از خط، هشدار نقطه کور، تشخیص خواب آلودگی راننده، فناوری مدیریت تعادل و لغزش ESP و حفظ خودرو در شیب، برای نیسان سیلفی ارایه می‌شود.

نیسان سیلفی سنترا نمای پنل

پوشش چرم برای صندلی و فرمان و تودری،  نمایشگر لمسی ۱۲/۳ اینچ، سانروف و رینگ ۱۷ اینچ آلومینیوم، امکانات موجود برای سیلفی وارداتی خواهند بود.

قیمت نیسان سیلفی در بازار جهانی و ایران

مدل ۱/۶ لیتری دنده دستی ساخت چین با حداقل امکانات،۱۷  هزار دلار قیمت دارد و به ندرت برای دیگر کشورها عرضه می‌شود. نسخه ۲ لیتری CVT بیشترین فروش بازار جهانی را به خود اختصاص داده و ۲۰ تا ۲۲ هزار دلار است.

برای نیسان سیلفی پلاگین هیبرید در بازار جهانی حدود ۲۵ هزار دلار پرداخت می‌شود و حتی اگر معافیت عوارض گمرکی داشته باشد، با احتساب مالیات و سود شرکت واردکننده و مخارج دیگر، حدود ۱/۵ میلیارد تومان برای خریدار ایرانی، قیمت خواهد داشت. از سویی دیگر، باتوجه به شرایط موجود و عدم تحقق وعده‌های قبلی برای تخفیفات خودروهای برقی و هیبریدی، احتمالا سیلفی پلاگین هیبرید نیز در ایران ۲/۵ تا ۳ میلیارد تومان هزینه خرید خواهد داشت.

منبع: پدال

به این مطلب امتیاز بدهید

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x