سبک زندگی

بهترین روش خانگی و کرم های رفع تیرگی زانو کدام است؟

احتمالاً این سناریو در دوران کودکی برای همه ما اتفاق افتاده است. وقتی می خواهیم با زانو روی فرش راه برویم، یکی از بزرگان می گوید: “روی زانو ننشین، سیاه می شود!” حق با آن هاست. هایپرپیگمانتاسیون زانو ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد.

التهاب، تغییرات ژنتیکی، قرار گرفتن در معرض نور خورشید و اصطکاک زیاد از جمله عواملی هستند که منجر به سیاه شدن زانوها می شوند. این اتفاق می‌افتد، به‌ویژه زمانی که ما شلوارک و سارافون می‌پوشیم، می‌تواند زانوهای ما را زشت و تغییر رنگ دهد.

چرا رنگ زانوها تیره می شوند؟

به گزارش ماندالا، تیرگی زانوها ممکن است برای هر کسی رخ دهد. اما در افرادی که رنگ پوستشان تیره است، شایع تر است. زیرا پوست تیره ملانوزوم یا سلول های حاوی ملانین شیمیایی طبیعی بیشتری دارد و حتی یک آسیب جزئی نیز می تواند به نشت رنگدانه ها، تولید بیش از حد ملانین و در نتیجه هیپرپیگمانتاسیون منجر شود. اصطکاک ناشی از کار بدنی و تمریناتی که به زانو زدن منظم نیاز دارد، می تواند به افزایش رنگدانه در این ناحیه، ضخیم شدن فیزیکی پوست و در نتیجه تیره شدن زانوها منجر شود. بیماری های التهابی پوستی مانند اگزما و پسوریازیس نیز می توانند عامل ایجاد تیرگی پوست شوند. این بیماری های خارش پوستی را به همراه دارند و از قضا خاراندن نواحی مختلف بدن نیز تیرگی پوست را به همراه دارد. خشکی مزمن، تغییرات ژنتیکی و هورمون های بارداری نیز ممکن است باعث تیره شدن زانوها شود.

نحوه درمان و پیشگیری از سیاهی زانو

به منظور برطرف کردن تیرگی زانوها توصیه می شود از مواد آبرسان و مرطوب کننده استفاده کنید. استفاده از محصولات مرطوب کننده حاوی اسکوالان، وازلین، شی باتر، لیپیدها، روغن جوجوبا و اسید هیالورونیک به از بین بردن پوست های مرده و روشن شدن زانوها کمک می کند. علاوه بر این توصیه می شود که استفاده از اسکراب بدن، لایه بردارهای شیمیایی (مانند آلفا هیدروکسی، گلیکولیک و اسیدهای لاکتیک) و ویتامین C را در برنامه مراقبت از پوست روزانه خود بگنجانید.

از آنجایی که پوست زانوها ضخیم تر از پوست دست و صورت هستند، توصیه می شود از محصولات نرم کننده قوی تری نسبت به نرم کننده های دست و صورت استفاده کنید. از آنجایی که اصطکاک یکی از اصلی ترین علل تیرگی زانوها است، توصیه می شود هنگام ورزش یا انجام فعالیت هایی که نیاز به زانو زدن زیاد دارند، از شلوارهای ضخیم و زانوبند استفاده کنید. زانوها آسیب بیشتری را نسبت به سایر قسمت های پا تجربه می کنند. در صورتی که زانوهای شما در معرض اشعه‌های فرابنفش و نورخورشید قرار دارند، توصیه می شود روزانه با ضد آفتاب حاوی حداقل SPF 30 از آنها محافظت کنید.

درمان های خانگی سیاهی زانو

1- روغن نارگیل

روغن نارگیل به دلیل دارا بودن ویتامین E به آبرسانی، روشن شدن و التیام پوست کمک می کند. یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل و یک قاشق غذاخوری پودر گردو را با یکدیگر مخلوط کرده و به مدت دو تا سه دقیقه از آن به عنوان اسکراب بر روی زانوهای خود استفاده کنید. این فرآیند را سه بار در هفته انجام دهید تا زمانی که تیرگی ها محو شوند.

روغن نارگیل

2- سرکه سیب

ماده ترش موجود در سرکه سیب به عنوان یک عامل سفید کننده پوست عمل می کند. یک قسمت سرکه سیب را با سه قسمت آب مخلوط کنید و محلول بدست آمده را با استفاده از پنبه روی زانوهای خود بمالید و پس از 15 دقیقه آن را بشویید. این کار را سه تا چهار بار در هفته انجام دهید، تا زمانی که تیرگی ها محو و رنگ پوستتان روشن شود.

3- سیب زمینی

سیب زمینی خاصیت روشن کنندگی طبیعی دارد و  التهاب، سوزش، خارش، جوش، زخم و کبودی را کاهش می دهد. یک برش نازک سیب زمینی را به مدت 5 دقیقه روی زانوهای خود قرار دهید و سپس این قسمت را با آب گرم بشویید. این روش را دو بار در روز تکرار کنید.

4- خیار

خیار حاوی ویتامین C و یک ماده ضد التهاب است که علاوه بر اثر روشن کنندگی پوست، موجب جوانسازی پوست نیز می شود. یک تکه خیار یا آب خیار را روی زانوهای خود قرار دهید. می توانید آب خیار و زردچوبه را نیز با یکدیگر ترکیب کرده تا خمیر غلیظی بدست آید. سپس آن را به مدت 20 دقیقه رو زانوهایتان قرار دهید. به منظور تاثیر مطلوب توصیه می شود یک یا دو بار در روز این کار را تکرار کنید.

خیار

5- جوش شیرین و شیر

جوش شیرین به از بین بردن سلول های مرده پوست کمک می کند. شیر نیز علاوه بر آبرسانی پوست، به دلیل دارا بودن اسید لاکتیک به لایه برداری ملایم پوست کمک می کند. یک فنجان شیر و یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را با یکدیگر ترکیب کنید تا خمیر غلیظی بدست آید. سپس آن را به مدت سه دقیقه به آرامی بر روی زانوهایتان بمالید و با آب گرم بشویید. این کار را یک روز در میان انجام دهید تا تمام تیرگی های زانو از بین بروند.

6- کشک

کشک حاوی اسیدلاکتیک است و علاوه بر از بین بردن آلودگی، سلول های مرده و گرد و غبار به روشن شدن پوست نیز کمک می کند. کشک ترش را با یک قاشق چایخوری سرکه و یک پیمانه آرد مخلوط کنید و به مدت 15 ثانیه بر روی زانوهایتان قرار دهید. سپس با آب گرم بشویید.

7- اسکراب شکر و روغن زیتون

شکر یک لایه بردار طبیعی است که با از بین بردن سلول های مرده پوست به روشن شدن آن کمک می کند. روغن زیتون نیز پوست را تغذیه و مرطوب می کند. با مخلوط کردن یک قاشق روغن زیتون با یک قاشق غذاخوری شکر یک اسکراب درست کنید و از آن برای از بین بردن تیرگی زانوهایتان استفاده کنید.

به این مطلب امتیاز بدهید

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x