خواندنی

طرز تهیه کوکو سبزی ساده برای 4 نفر و نکات کلیدی آن

کوکو سبزی یکی از خوشمزه ترین غذاهای ایرانی و بسیار پرطرفدار است. کوکو سبزی یکی از غذاهایی است که می توانید آن را هم به عنوان میان وعده یا پیش غذا سرو کنید‌ یا هم آن را به عنوان وعده اصلی ناهار و شام سرو کنید. در این مقاله از ماندالا تصمیم داریم تا مواد اولیه، خواص و طرز تهیه کوکو سبزی را برای شما بیان کنیم بنابراین تا اتمام مقاله همراه ما باشید.

مواد اولیه برای تهیه کوکو سبزی

برای پخت کو‌کو سبزی به اندازه چهار نفر به مواد اولیه ای نیاز دارید اگر تصمیم دارید برای افراد بیشتر یا کمتری کوکو سبزی بپزید این مقدار مواد اولیه را ضرب یا تقسیم کنید. همچنین بعضی از مواد اولیه در پخت کوکو سبزی اختیاری است که اگر به آنها حساسیت دارید، می توانید آنها را حذف کنید.

  • تخم مرغ: 5 عدد
  • سیر: 3 حبه
  • زرشک: 1 قاشق غذاخوری
  • روغن مایع: به مقدار لازم
  • آرد: 1 قاشق غذاخوری
  • نمک، زردچوبه و فلفل: به میزان لازم
  • گردو خرد شده (اختیاری): 4 قاشق غذاخوری
  • سبزی (گشنیز، جعفری، تره و اسفناج): 500 گرم

دستور پخت کو‌کو سبزی برای 4 نفر

در اینجا طرز تهیه کوکو سبزی را در شش مرحله برای شما شرح می دهیم ابتدا این شش مرحله را به صورت دقیق مطالعه کنید و سپس شروع به کار کنید. همچنین طرز تهیه کوکو سبزی را در فر و گاز هم بیان می کنیم تا از هر دو روش استفاده کنید.

مرحله اول

ابتدا سبزی ها را پاک کنید و سپس به خوبی بشویید و درون یک آبکش قرار دهید تا آب آنها خشک شود و آنها را با سبزی خرد کن یا با استفاده از دست خرد کنید. دقت داشته باشید که قبل از شستشو سبزی ها را خرد نکنید چرا که این کار موجب بدرنگ شدن کوکو سبزی می شود.

مرحله دوم

سبزی ها را به یک کاسه مناسب منتقل کنید سپس سیری را که از قبل پوره کرده اید به سبزی ها اضافه کنید و خوب مخلوط کنید سپس آرد را هم اضافه کنید و با چنگال هم بزنید. تخم مرغ ها را در ظرفی دیگر بشکنید و به قدری هم بزنید تا از لختگی در آیند.

مرحله سوم

زردچوبه، نمک و فلفل را به تخم مرغ اضافه کنید و خوب هم بزنید سپس مخلوط تخم مرغ و ادویه ها را هم در این مرحله به سبزی ها اضافه کنید و آنها را به گونه ای هم بزنید تا ترکیب یکنواختی بدست آید.

مرحله چهارم

اکنون در صورت تمایل می توانید زرشک و گردو را هم به مواد اضافه کنید. البته زرشک و گردو در طرز تهيه کوکو سبزی مجلسی استفاده می شود. بنابراین اگر تصمیم دارید از زرشک استفاده کنید حتما آن را از قبل با آب خیس کنید و سپس آبکش کنید و همراه گردو به مواد اضافه کنید.

مرحله پنجم

بعد از آماده شدن مواد کوکو سبزی نوبت به پخت آن می رسد. در طرز تهیه کوکو سبزی روی گاز، ابتدا مقداری روغن درون تابه نچسبی بریزید و روی حرارت قرار دهید تا داغ شود سپس مواد را به تابه منتقل کنید و با پشت قاشق صاف کنید تا یک سمت آن پخته شود سپس کوکو را به آرامی برگردانید تا سمت دیگر آن نیز به خوبی پخته شود.

مرحله ششم

در طرز تهیه کوکو سبزی می توانید از فر هم استفاده کنید. برای پخت کو‌کو سبزی درون فر، ابتدا فر را روشن کنید و روی 180 درجه سانتیگراد قرار دهید و سپس مواد را به قالب منتقل کنید و با استفاده از فویل بپوشانید و در طبقه وسط فر بگذارید و پس از 15 دقیقه آن را خاموش کنید و سپس سرو کنید.

خواص کوکو سبزی

خواص کوکو سبزی

غذاها خواص بسیار گوناگونی دارند. کوکو سبزی هم به دلیل خواص خود برای سلامتی شما مفید است. چهار مورد از خواص این غذا را در زیر می خوانید.

  • تره، جعفری و گشنیز حاوی فیبر بسیار زیادی هستند بنابراین این غذا برای کسانی که به یبوست دچار هستند، مفید است.
  • کوکو سبزی می تواند اسید فولیک بدن را تامین کند و از کمبود آهن و کم خونی پیشگیری کند.
  • زرشک به علت وجود رنگدانه ها، از بیماری‌های قلبی و عروقی پیشگیری می کند.
  • پروتئین موجود در سفیده تخم مرغ از پروتئین موجود در حبوبات و گوشت هم مفیدتر است. در نتیجه این غذا برای رشد کودکان و تقویت حافظه آنها هم مفید است.

نکات کلیدی در پخت کوکو سبزی

در ادامه این مطلب چند نکته طلایی در مورد پخت کو‌کو سبزی بیان می کنیم تا با رعایت آنها بتوانید یک غذای لذیذ تهیه کنید.

  • با اضافه کردن آرد انسجام کوکو سبزی بیشتر می شود.
  • اگر سبزی های شما فریز بودند، آرد بیشتری به مواد اضافه کنید.
  • از یک شعله پخش کن استفاده کنید تا کوکو سبزی شما با حرارت مشخصی به طور یکدست پخته شود.
  • اگر دوست دارید کوکو سبزی شما بیشتر پف کند، می توانید از بکینگ پودر اضافه کنید.
  • مقدار بیشتر گشنیز باعث تلخ شدن کوکو می شود بنابراین برای طعم بهتر آن است گشنیز کمتری استفاده کنید.
  • اجازه دهید روغن کاملا داغ شود تا در حین برگرداندن آن، کوکو سبزی خرد نشود.

سخن آخر

در این مقاله از ماندالا به طرز تهیه کوکو سبزی و نکات مهم آن پرداختیم اکنون می توانید پس از مطالعه این موضوع یک کوکو سبزی خوشمزه و خوش عطر آماده کنید و از آن در مهمانی ها و دورهمی های خانوادگی لذت ببرید.

به این مطلب امتیاز بدهید

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 2.5 / 5. تعداد آرا: 8

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x